TIGA ÄR GULD

Jul 13th, 2014 | By | Category: 2014-07 juli, Recension

Omslag till Tiga är guldAv Lyndsay Faye
Seven for a Secret, 2013
Översättning Jessica Hallén
Norstedts, 2014
ISBN 9789113039589, 439 sidor

För eftervärlden är det sydstaterna som naglats fast som skyldiga till att slaveriet fortsatte i USA fram till en bit efter 1800-talets mitt. Lyndsay Faye påminner nu om Nordstaternas roll före inbördeskriget. Även om slaveriet var förbjudet i New York så kunde förrymda slavar fångas in där och deporteras tillbaka till södern. Ja, inte ens frigivna slavar kunde gå säkra på New Yorks gator, enligt Fayes senaste roman Tiga är guld. De kunde kidnappas av skrupulösa affärsmän och säljas som om de fortfarande ägdes av vita plantageägare.

Kring dessa motbjudande förhållanden spinner Faye en intrig med hårdkokta och godhjärtade brottsutredare, korrupta poliser och partigängare, partiska domare, fala damer samt en gränsöverskridande och livsfarlig kärlekshistoria mellan en ung svart kvinna och en uppåtsträvande vit politiker. En dickensk utvikning bland små barn som utnyttjas i sotarbranschen fälls in, som en påminnelse om att den organiserade slavhandeln inte var det enda sättet att kränka människovärdet i 1840-talets New York.

Centralfiguren i romanen är Timothy Wilde, rättrådig och självsvåldig bärare av en av de kopparstjärnor som prydde New Yorks första organiserade poliser. Hans bror Valentine spelar också en avgörande roll med sina kontakter uppåt och nedåt i New Yorks hierarkier och sin förmåga att kyssa och slå ihjäl med samma varma själ. Mellan raderna är det nog den storvulna brodern som framstår som det verkliga proffset, även om Lyndsay Faye har valt den spinkigare och lite fumligare Timothy som huvudperson och berättare.

Tiga är guld är en lyckad historisk iscensättning av klassiska teman i polisromangenren. Berättelsen är historiskt väl förankrad och fortfarande aktuell i en värld med nya former av människohandel och trafficking. Bilderna av ett vintrigt 1800-talsmanhattan är precisa. Till och med den lite slitna, hårdkokta jargongen fungerar efter hand.

Ett minus är att Faye ständigt griper tillbaka på sin tidigare roman om Timothy Wilde, ”New Yorks gudar”. Om man inte läst den (jag har inte gjort det) framstår åtskilligt i Wildes situation och beteende som gåtfullt. För den som främst söker spänning är det kanske också ett problem att Faye mera skildrar mänskliga dilemman och våldsamma uppgörelser lite som de kommer, utan någon thrillerartad upptrappning mot slutscenerna.

PÄR ALEXANDERSSON

Lyndsay Faye

Lyndsay Faye. Foto   Melinda Caric

Taggar: , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22