Jul 20th, 2012 | By | Category: 2012-07 juli, Recension

Omslag till Tiden där emellanAv María Dueñas
El tiempo entre costuras 2009
Översatt av Maria Cederroth
Albert Bonniers 2012
ISBN 978-91-0-012662-9, 690 sid

Man påminns om Borta med vinden av denna roman, trots att den utspelar sig i Spanien under inbördeskrigets inledning när den nya regimen allierade sig med Hitlers Tyskland. Inbördeskrig är den gemensamma nämnaren och huvudpersonen, den unga sömmerskan Sira Quiroga, har också likheter med Margaret Mitchells Scarlett O’Hara. Hon är förlovad men drabbas av en häftig förälskelse och hamnar med älskaren i Marocko, där hon blir övergiven. Hon kan inte återvända hem men skapar sig en tillvaro som modesömmerska åt rika kvinnor i den Nordafrikanska kolonin.

Men det blir en täckmantel och romanen byter fot och blir en spionhistoria. Sömmerskan engageras av brittiska underrättelsetjänsten i inledningen av andra världskriget och genom att efter återkomsten till Madrid som den kända modeskaparen Arish tjuvlyssna på sina kunder, fruar och älskarinnor till nazister, för hon informationer som smugglas ut via hennes kläder – som morsekod i sömnadsmönster.

Maria DuenasDet är en smart och modig gestalt som Dueñas skapat, byggd på brittiska agenten Rosalinda Fox memoarer, men förvandlad till fiktion. Troligtvis appellerar boken med till läsare av romantikböcker än till dem som med förtjusning slukar romaner av exempelvis Le Carré. Ändå är det en smakfull blandning av flera genrer – bildningsroman, historisk roman, spionhistoria och kärleksberättelse utan att någon av dessa genrer blir riktigt övervägande.

Det jag gillar mest är nog miljöskildringarna från platser som Madrid, Tétouan i Marocko och Lissabon under de första decennierna av 1900-talet. Sedan blir det en bonus att läsa om Siras förmåga att tjäna en förmögenhet, bara för att sedan förlora den, på bland annat vapensmuggling.

De dubbelspel som förekommer gör romanen till delvis spännande läsning. Longörer förekommer naturligtvis, annat är inte att vänta av ett verk med detta omfång. Men trots att det i flera avseenden känns som en flickbok (inte alls det sämsta!) ger den vissa insikter om livet för dem som upplevde Spanska inbördeskriget och Andra världskrigets tidiga tid.

Maria Dueñas föddes 1964 och är universitetslärare i Murcia på spanska sydkusten. Hon har doktorsexamen i engelsk språkvetenskap samt har undervisat vid amerikanska universitet.

LENA JEPPSSON

Taggar: , , , , , ,