THURE & VATTENHÄSTENS ÖGA

Nov 13th, 2017 | By | Category: 2017-11 nov, Recension

Omslag till Thure och vattenhästens ögaAv Monic Arvidsson W
Illustrerad av Milla Jüllig
Millinimbus Förlag, 2017
ISBN 978-91-978529-2-0, 195 sidor

I Thure och vattenhästens öga är Thure en 10-årig pojke som ensam reser tillbaka till sitt hemland Zimbabwe. Hans mor och far ger motvilligt sitt tillstånd till resan eftersom hans mormor arbetar i det afrikanska landet och lovar ta emot honom. Dessutom känner föräldrarna flygvärdinnan på planet.

Det som börjar som en äventyrsberättelse får efterhand mer fantasyliknande inslag och det visar sig att författaren Monic Arvidson W, som skriver spännande och lättläst, är hemmastadd på både österländsk, sydafrikansk och fornnordisk mytologi och väver in allt detta i en historia som faktiskt inte enbart intresserar målgruppen som är barn mellan 9 och 12 år. Även jag, betydligt äldre, fascinerades.

Efter att ha landat i det ångande heta afrikanska landet och hamnat på barnhemmet där mormodern arbetar söker han sig till kompisen Tomtom. Dennes mor är hushållerska på hemmet och en utmärkt sagoberätterska. Thure har inte varit där länge innan hon berättar sägnen om den glösögde vattenhästen Bufekalos som tjänat kungar och erövrare som Alexander den Store. Djuret kan stampa med foten så att torrlagda flodfåror och källor fylls med vatten. Kan verkligen detta vara en sann historia? Thure är intresserad av magi och när bästisen Tomtom försvinner och en väldig häst uppenbarar sig kan han inte låta bli att engagera sig. Spänningen ökar när en ond medicinman och en mystisk kvinna förs in i berättelsen och storyn hamnar i gränslandet mellan saga och verklighet.

Arvidson har skrivit en alldeles utmärkt jag-berättelse med finessrik balans i språket vilket gör den lagom komplicerade berättelsen glasklar för unga läsare. Författaren är uppväxt i både Montreal, Kanada och i Sverige och blev intresserad av skrivande när hon 1965 fick en dagbok i julklapp. När hon fick ut en bilderbok blev detta inledningen till ett författarskap med romaner för unga och noveller för vuxna, först publicerade i veckotidningar och på senare tid i antologier.

ÅSA PETTERSSON

Monic Arvidsson W

Monic Arvidsson W. Foto Kjell E Genberg