THE WOMAN WHO WENT OVERBOARD. A Scandinavian thriller

Jun 26th, 2020 | By | Category: 2020-06 juni, Recension

Omslag till The woman who went overboeardBy Florence Wetzel
BoD – Books on Demand, 2020
ISBN 978-91-7969-408-1, paperback 384 pages

Florence Wetzels nya Scandinavian thriller kommer med ett kärleksdrama utöver det vanliga. Svensk-amerikanska Agnes bor i Gamla stan och älskar sitt liv där med kaféer och vänner. Men historien utspelar sig inte i Stockholm som i föregångaren The Grand man, utan nu är det Norge som gäller. Hon är en knubbig och skärpt kvinna och har av sin dotter fått en kryssning längs Norges kust i 50-årspresent. Fika och kanelbullar och annat svenskt gott finns tack och lov också på båten. Hon längtar efter en Florence Wetzelman och bestämmer sig för att fånga en lång och stilig norrman till varje pris. På kryssningen har hon nu sitt livs chans. Men komplikationer uppstår. Den allra första meningen i boken ger läsaren en chock som avslöjar allt … eller inte?

Det engelska språket flyter lätt och ledigt med mycket dialog och en och annan cliffhanger. Den originella historien är skickligt komponerad med korta avsnitt, omväxlande nutid och dåtid. Medan fartyget stävar fram längs den norska kusten med avbrott för utflykter och stadspromenader kämpar Agnes för att vinna sin långa och stiliga norrman, men hon har en farlig rival. Författaren kallar sin bok för thriller, och ja, ond bråd död och glödande svartsjuka finns, men här finns också mycket humor, ironi, mys, och kärlek. Hon har en alldeles egen stil.

Om nu serien A Scandinavian Thriller i fortsättningen ska innebära äventyr även i Danmark och Finland hoppas jag att Florence Wetzel så småningom landar i Gamla stan igen, som i The Grand man. Och så hoppas jag förstås fortfarande på översättning av hennes Scandinavian thrillers.

BERIT ENGDAHL