Apr 16th, 2016 | By | Category: 2016-04 apr, Recension

(The Dr Ruth Galloway Mysteries 8)
Quercus Books, 2016
ISBN 9781848663350, 358 sidor

Omslag till En kvinna i blåttUtkommer snart som ”En kvinna i blått” i översättning av Ing-Britt Björklund
Forum, 2016
ISBN 978-91-7499-811-5, 304 sidor

Att läsa Elly Griffiths deckare om Ruth Galloway är som att kliva in i ett dockskåp korsat med Cluedo och tv-programmet Time Team: Det är hemtrevligt och en historielektion samtidigt som en vet att minst ett lik kommer dyka upp någonstans. Den här gången är det i Walsingham, en gammal vallfartsort helgad åt Jungfru Maria, där Ruth Galloways vän Cathbad är husvakt.

Huset har utsikt över en kyrkogård och en natt ser Cathbad en kvinna i blått ståendes bland gravstenarna. Cathbad tar det för en vision av Jungfru Maria, men nästa dag hittas en kvinna, skrämmande lik poliskommissarie Nelsons fru, mördad inte långt därifrån, klädd i blå morgonrock. poliskommissarie Nelson och hans team konstaterar att kvinnan var inskriven på en drogklinik i närheten och jakten på mördaren kan ta sin början.

Samtidigt har Ruth Galloway blivit kontaktad av en väninna som arbetar som präst. Väninnan har mottagit hotfulla brev med referenser till Walsinghams historia och breven tycks hänga ihop med mordet. Avsändaren verkar dessutom ha tillgång till personlig information som inte bara rör Ruths väninna, utan även poliskommissarie Nelson. Som den inbitna ateist Ruth Galloway är har hon inte besökt Walsingham tidigare, men nu sammanstrålar hennes besök med både mordet och det årliga påskspelet om Jesu korsfästelse.

Elly GriffithsNär en författare skriver en hel serie på det här sättet så finns det risk för att ramarna blir så hårda att böckerna med tiden blir förutsägbara, att berättelsen stelnar och inga personer utvecklas. Ingen av dessa saker behöver läsaren vara rädd för i Elly Griffiths böcker. Här ligger fokus inte bara på lösningen av mordet utan även på de återkommande karaktärerna och deras inbördes relationer. Jag skulle säga att det är just karaktärerna och de många udda relationerna som är hemligheten bakom seriens framgång. Trots att det är en trygg värld att kliva in i är den lite förändrad när man kliver ur, och det för att karaktärerna är som riktiga människor, med fel och brister, fantastiska och föränderliga. Det gör att de sista raderna i boken är så hjärtskärande att väntan på nästa bok känns outhärdlig.

LINN ÅSLUND