Jun 26th, 2015 | By | Category: 2015-06 juni, Recension

Omslag till The Underwriting - MaktspeletAv Michelle Miller
The Underwriting, 2015
Översatt av Lena Olsson
Bokfabriken, 2015
ISBN 978-91-76290-68-2, 410 sidor

När sex unga män och kvinnor åtar sig uppdraget att börsintroducera dejtingappen Hook hamnar de i en röra av manipulativa maktkamper. Boken igenom är alltid någon beredd att hugga någon annan i strupen för att nå framgång. Man blir alltså inte det minsta förvånad när en ung student med anknytning till appen mördas och börsintroduceringspersonalen för stora skälvan eftersom mordet kan ge dålig publicitet som omintetgör hela affären.

Michelle MillerMichelle Miller (som också finns utgiven under pseudonymen Sadie Hayes) har arbetat på affärsbanken J. P. Morgan och som managementkonsult i New York efter att ha tagit två examina på Stanforduniversitetet, så hon är väl kvalificerad att skriva en thriller som utspelar sig i affärslivets högre sfärer. Hon tycks vara medveten om svårigheterna att få läsarna att bli empatiskt inställda till investeringsbanker – inte minst efter den senaste lågkonjunkturen där dessa banker spelade roll – men hon gör sitt bästa.

Min plånbok är möjligen för tunn för att jag helt och hållet ska kunna hänga med i alla turer men det mesta är faktiskt ganska lättfattligt. Folk är sig lika oavsett de bor i slott eller koja. Ambitionerna hos de medverkande i denna historia är naturligtvis högre än hos exempelvis en rumänsk-romsk tiggare och manipulationerna ligger på en helt annan nivå. Men i övrigt är människan sig lik.

Miller är generös när det gäller innehållet. Här finns datahackare och andra sabotörer, politik , sex och könsroller i ett evigt eskalerande tempo. Atmosfären behöver nästan skäras med kniv.

The Underwriting startade som e-boksföljetong i USA med ett avsnitt i veckan, där Miller avsåg att skapa en berättelse efter samma koncept som gjort många TV-serier så populära. E-texterna fick också stor framgång och snart hängde den traditionella bokbranschen på och förlag världen runt har velat skaffa utgivningsrätten.

ELISABETH CARLSSON