THE TESTAMENT

Sep 5th, 2009 | By | Category: 1999-3, Recension

By John Grisham
Century 1999

Troy Phelan är huvudpersonen i inledningen av denna helt fantastiska historia, som kommer att fängsla läsare i miljontals världen över. För Phelans egen del handlar det inte om miljoner, nej här är det större siffror man ”bollar” med. Han är nämligen en selfmade miljardär med inte mindre än 11 miljarder i den så kallade bakfickan. Vid hans död ska dessa naturligtvis fördelas på barn, exhustrur och eventuellt andra. Phelan har levt livet fullt ut och inte missunnat sig något här i livet. Nu sitter han i rullstol och funderar på ett sätt att avsluta detta jordeliv.

När han så sammankallar samtliga arvtagare för att berätta att han avser att skriva ett slutgiltigt testamente vädrar samtliga, och även respektives advokater, morgonluft och ser massor av miljoner skymta i en inte alltför avlägsen framtid.

En annan av bokens huvudpersoner heter Nate O’Riley och han är en man som flugit högt, alltför högt, levt ett snabbt och hårt liv under alltför lång tid. Det har satt sina grova spår. Båda hans äktenskap har kraschat och barnen har han inte träffat på månader. Hans alkoholvanor, som är minst sagt häftiga, har gjort att han varit inne på avgiftningskliniker fyra gånger och han har just kommit ut från denna den fjärde, han känner sig fylld av ambitioner och mycket goda intensioner och vill återgå till arbetet.

Då får han veta att Josh Stalfor som är hans vän och samtidigt Troy Phelans advokat, har helt andra planer för honom.

En tredje huvudperson i detta enorma drama är en ung, vacker kvinna vid namn Rachel Lane, som har ägnat sitt liv åt två ting: GUD och att vara missionär i Panatal i Brazilien.

Hon lever sitt liv tillsammans med en indianstam i den Brazilianska djungeln.

Jag har läst samtliga av Grishams romaner och hittills har han inte överträffat sin andra bok The Firm. Den första har titeln A Time To Kill, som kom ut 1987 efter att ha blivit refuserad inte mindre än 25 gånger! Egentligen skulle jag, som samlare, inte berätta att en förstaupplaga av denna bok idag betingar ett pris av. Håll i Er! 3.000 pund. Jo. Du läste faktiskt rätt.

Men nu har han överträffat sig själv. Detta är utan tvivel hans absolut bästa och jag längtar redan efter filmversionen av den.

IWAN MORELIUS