THE SUSPICIONS OF MR WHICHER. A shocking Murder and the Undoing of a Great Victorian Detective

Mar 16th, 2016 | By | Category: 2016-03 mars, Recension

Omslag till The suspisions of Mr WhicherAv Kate Summerscale
Walker & Company, 2008
ISBN- 10: 0-8027-1535-4 / ISBN-13: 978-0-8027-1535-7, 304 sidor

En sommarnatt år 1860 mördas en herrskapspojke i sitt hem i en liten engelsk by. Eftersom det inte finns några tecken på inbrott blir alla i hushållet, såväl herrskap som tjänstefolk, misstänkta. Englands skickligaste detektiv, Jonathan Whicher, får uppdraget att lösa fallet samtidigt som det viktorianska England följer hans minsta steg. Känns det igen? Ja, visst låter det som en klassisk Agatha Christie? Det kan bero på att mordet kom att inspirera deckargenren och bidrog särskilt till utvecklingen av temat med det slutna rummet. Det verkliga mordet kom dessutom att sakna varken medial uppmärksamhet, lekmannateorier eller falska erkännanden.

Kate SummerscaleKate Summerscale, som specialiserat sig på den viktorianska eran, ger i sin bok en detaljerad bild av mordutredningen, alla inblandade och dess slutliga upplösning. En upplösning som fortfarande lämnar frågetecken. Ingående beskrivningar av dåtidens familjeliv, samhällsliv och rättssystem varvas med referenser till detektivromaner som kom att inspireras av mordet men trots att texten är så informationsintensiv blir den aldrig tungläst.

Det som dock skiljer boken från mordets skönlitterära efterföljare är att den inte slutar efter att mordet fått sin lösning. Kate Summerscale berättar även om vad som hände med alla inblandade och hur det faktum att de varit misstänkta för ett brutalt barnamord påverkade och försvårade deras liv långt efteråt.

Det här är en bok för alla som är intresserade av deckargenren i allmänhet och whodunnits i synnerhet.

Författarens webbplats: http://www.katesummerscale.com/

LINN ÅSLUND