THE SIRIUS MYSTERY

Sep 15th, 2009 | By | Category: 1998-3, Recension

By Robert Temple
Century Hutchinson 1998

”The contents of this book, and any related material, are embargoed until 15 January 1998. Should you brake the embargo, you may be liably to compensate the publisher for any loss of income from the sake of pre-publication extract rights”. Det är första gången jag fått en bok under sådana premisser, men jag kan lyda med tanke på hur DAST:s produktionsplan ser ut.

Detta är en av de mest fantastiska böcker jag hållit i mina händer i den genre den omfattar. En bok med så många bottnar och så många vinklingar på det författaren tror på. I stort handlar detta verk om något så kontroversiellt som frågan om vi här på vår lilla jord för ungefär 5000 år sedan haft besök av så kallade utomjordingar eller icke.

Nej, det här är ingen ny Däniken eller motsvarande. Efter att ha tagit del av boken står det helt klart att här har vi att göra med en författare som inte spekulerar utan försöker att underbygga varje påstående med fakta. Rena fakta, som han själv eller andra personer kunnat bevisa. Hans källmaterial är enormt och hans sökande efter fakta omspänner årtionden.

Några av frågorna författaren ställer är: Var ska vi titta för att hitta vårt riktiga ursprung? Är det romarna, grekerna eller egyptierna som har denna hemlighet? Är det möjligt all det hela 3.000 år före Kristi födelse fanns en utomjordisk hjälpande hand som lärde oss att ta våra första stapplande steg på planeten Jorden? Hur är det möjligt att urgammal afrikansk stam kan ha kännedom om Sirius och dess planetsystem samt med stor noggrannhet känna till astronomiska fakta, som först på senare år blivit kända genomenorma studier av vetenskapsmän från hela världen? Hur kommer det sig att dessa ovanliga informationer kan spåras så långt tillbaka som till de äldsta civilisationerna i Sumer och Egypten?

Många kommer att säga att detta är ren och oförfalskad science fiction eller fantasy, men samtidigt sluka boken trots de ofta långa och djupa kapitlen.

I ett separat häfte bemöter författaren Robert Temple några av sina största kritiker. Ganska unikt måste jag tillstå. Personligen kunde jag inte släppa boken på de tre dygn det tog mig att ”sluka” den och jag vill verkligen rekommendera den för läsning för, som en recensent skrev: ”he does tell of very extraordinary things so strange that our entire world view could be shaken if the data be correct (Dr Peter Nilsson, astronomer, Uppsala University)” .

IWAN MORELIUS