THE SINGER AND HIS SONGS

Jul 10th, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till The singer and his songsAv Deke Rivers
Universe Books, 2016
ISBN 978-1-4502-1794-1, 484 sidor

The Singer and his songs handlar om Chris Wild, inflyttad till Australien från Estland, som kommer över en gitarr, blir förälskad i den och påhejad av flickvännen April lär sig spela rock och blir medlem i ett tonårsband som får hyfsad framgång. Men när familjen, som tycker att sonens musikaliska karriär är lappri. flyttar till Kanada tvingas han följa med och får aldrig veta att gruppens första skiva blir en storsäljare i det gamla hemlandet.

Searching for Sugar Man, någon?

I Toronto får han arbete i en grammofonstudio. Där upptäcks han en natt av studions ägare när han spelar och nu får han hjälp av dem om nya fjällan Sarah att återuppta den musikaliska karriären. Och gissa om det går bra! Hela världen faller för honom redan efter första gigget och själv har han bekymmer med att ta reda på vilken av sina flickvänner – April eller Sarah – som han är mest kär i. Fast det finns ju andra töser, alla tycks finna honom oemotståndlig. Det talas mycket om kärlek men det är ont om beskrivna kärleksscener.

Deke RiversHistorien är inte illa skriven även om en hel del av replikskiftena känns substanslösa och att det går alldeles för osannolikt bra för huvudpersonen. På sätt och vis känns det skönt när bokens sista del får ett nytt och något knäppt tillskott i och med att den lejde mördaren Taipanen uppenbarar sig. Där finns lite av konflikt, något som resten av romanen i stort sett saknar.

Det antyds att boken bygger på händelser i författaren Deke Rivers eget liv. Han lär vara arkitekt med design av grammofonstudior som specialitet och bosatt i Toronto. Frågan är om författaren döpt om sig efter Elvis Presleys rollfigur Deke Rivers i Ung man med gitarr (Loving you) från 1957. Boken har smak av 60-tal men det talas rätt mycket om just Elvis. Romanen kom första gången ut (om jag förstått kolofonsidan rätt) 2010 och har nu kommit ut igen hos förlaget iUniverse, ett självpubliceringsföretag.

Taggar: , , , , , ,