THE SEBASTIANS – 60-TALSGRUPPEN SOM GUD GLÖMDE

Jan 21st, 2009 | By | Category: 2009-1, Recension

Omslag till The Sebastians

Av Pieter Tham
Premium Publishing 2009

Av alla popgrupper som startades på 1960-talet var det en bråkdel som nådde utanför sin egen bekantskapskrets eller sin egen bostadsort. Minnesresterna finns kvar i gulnade album som någon tittar i vart tjugonde år. Ingen har en tanke på att gräva upp dem igen. Ingen utom en – Pieter Tham som var med i kvartetten The Sebastians från Östermalm i Stockholm. Trots att bandet aldrig kom någon vart fast det fick göra ett TV-framträdande har han tagit sig före att skriva en bok om gruppen som bildades 1963.

Pieter Tham

Tham gör lite sak av att ”ingen” brydde sig om The Sebastians. Det verkar som om han har alldeles rätt. Under några år på 60-talet var jag chefredaktör för poptidningarna Idol-Nytt och Press-Stopp och eftersom jag är en sparsam typ har jag läggen kvar från den tiden. Jag gick igenom dem – något som tog längre tid än att läsa den 170 sidor långa boken – och lyckades inte hitta minsta notis om kvartetten.

Det var nog ett litet tjänstefel från min sida. I boken medföljer en CD med tre låtar och en genomlyssning av den tyder på att The Sebastians rent musikaliskt inte var mycket annorlunda än de flesta andra popgrupper som åtminstone fick lite uppmärksamhet.

Men ändå … Det har skrivits massor av texter om den tiden och om den tidens musik och musiker. Boken om östermalmsgänget som Gud (och tydligen alla andra) glömde tillför inget som inte redan är känt. De kunde inte spela från början men lärde sig efterhand, ett axiom, och plankade låtar från skiva, ännu ett axiom, försökte sig på att komponera egna alster, ett tredje. Dagdrömmar som inte förverkligades. Ett svagt försök till omvärldsanalys finns men den inskränker sig till små notiser av det slag som brukar finnas i almanackor.

Man känner igen gruppmedlemmarnas vilja att racka ner på andra band. Det gav viss känsla av att livet är orättvist, en attityd som skulle bli en politisk faktor 1968 och därefter.

Nå, det är en nostalgisk berättelse som skulle ha blivit värdefullare om författaren inte undvikit att berätta om de närmaste svenska konkurrenterna. Nu nämns bara Tages och Hep Stars (och Shanes i en bisats) medan namnen på en mängd engelska och amerikanska band fladdrar förbi.

Kul för stunden – men inte heller mycket mer.