THE RED HOT TYPEWRITER

Feb 4th, 2008 | By | Category: 2001-1, Recension

By Hugh Merrill
St. Martin’s
Minotaur 2000
Hur många berömda författare på 1900-talet har inte sina respektive hustrur att tacka för sin berömmelse? Så är till exempel fallet med en storhet som Dick Francis eller Dean R Koontz och nu även John D MacDonald, som vi kan läsa; denna nyligen utkomna biografi skriven av Hugh Merrill, en av MacDonalds stora beundrare och kännare. Han har fått tillgång till enormt mycket material i form av manuskript samt brev plus att han fått intervjuer av värde.

När man läser den här typen av böcker förvånas man rätt ofta av hur slumpen vid så många tidpunkter i en författares liv spelar en avgörande roll. I MacDonalds fall var det en gång ett vad som avgjorde i vilken riktning hans författarskap skulle gå. En annan gång var det en flyttning från en plats till en annan som spelade stor roll. Men så är det väl antagligen för oss alla.

Intressant läsning är det under alla omständigheter att få ta del av denne rätt märkliga författare inom science fiction- och deckargenren, som med över 500 noveller och över sjuttio romaner bakom sig och som sålts i över 70 miljoner ex blivit något av en kult i USA. Han står på samma höga nivå som Dashiell Hammet, Raymond Chandler, Ross Macdonald, Mickey Spillane och några till – med all rätt. Själv har jag läst samtliga utgivna på svenska och måste tillstå att han var en av mina stora favoriter under många år och hans Travis McGee-serie var outstanding.

Tyvärr lär det nog bli magert med omtryckningar av hans många böcker på svenska eftersom de ju publicerades i pocket, vilket ju inte var fint, tyckte somliga

“finkulturskribenter” – som dock flera år senare, då vissa författare kom ut med hårda pärmar (Ed McBain för att ta ett exempel) vände sin kappa ut och in. Samma fenomen gäller för Mickey Spillanes deckare.

Den här utmärkta biografin, som naturligtvis har en komplett bibliografi och ett utmärkt register som avslutning, kan skaffas från SI. Martin’s Minotaur, 175 Fifth Avenue. New York N Y 10010, USA.

IWAN MORELIUS