Jan 7th, 2009 | By | Category: 2009-1, Recension

Omslag till The Poioson Ape

Av Arimasa Osawa
Dokuzaru Shinjukuzame II 1991
Översatt till engelska av Deborah Iwabuchi
Vertical 2008

Arimasa Osawa, född 1956, är en av alla dessa japanska deckarförfattare som influerats av Raymond Chandler och försöker förflytta hans hårdkokta stil till sitt hemlands miljöer. Ett tag var det ingen som trodde att Osawa skulle segla upp särskilt högt på den inhemska parnassen; hans första 28 böcker gick inte vidare värst, men plötsligt slog det till och nu är han till och med utgiven i USA och har tilldelats de japanska deckarförfattarnas priser The Japan Mystery Writers Association Award samt Eiji Yoshikawa New Writer Award och Naoki Prize.

För ett antal år sedan penetrerade DAST den japanska scenen under en hel årgång och sedan dess ramlar det in romaner från amerikanska förlag. Det är Vertical Inc. i New York som ger ut Osawa på engelska.

arimasa osawa

Arimasa Osawa debuterade 1979 med Kansho no machikado som handlar om en försvunnen flicka och det var för den han fick priset Mystery Magazine Prize for New Writers. Men det var med Shinjuku-zame (1990) som han fick en bästsäljare och hans hjälte, detektiven Samejima, blev en seriefigur som nu hunnit vara med i nio romaner. Det var med den fjärde, Shinjuku-zame: Mugen ningyo han vann Naoki Prize.

Shinjuku är en stadsdel i Tokyo där mycket händer. Gangsterligor – yakuza – bedriver beskyddarverksamhet, sköter spelhålor och säljer thinnerburkar till sniffare. I The Poison Ape har stadsdelen invaderats av skurkar från Taiwan som anlitat en mystisk och mycket farlig hit man för att driva igenom sina planer. Hyrmördaren är endast känd som Du Yuan, Giftapan.

Osawas detektiv Samejima med smeknamnet Hajen från Shinjuki (Shinjuku-zame) får en hel del att stå i. Boken är drivet skriven och inte minst intressant eftersom man får lära känna delar av Tokyo som inte brukar framhävas i turistbroschyrerna.

Taggar: ,