THE MOOR Magasin för Sherlockianer

May 8th, 2019 | By | Category: 2019-05 maj, Recension

Omslag till The MoorI redaktionen Anders Wiggström
The Baskerville Hall Club of Sweden, 2019
ISSN 1400-643X, 40 sid

Det finns en enda deckartidskrift på papper i Sverige och den är oerhört specialiserad, skriver om ett enda ämne. Den heter The Moor och eftersom den är officiellt organ för The Baskerville Hall Club of Sweden förstår deckarkunniga att det är Sherlock Holmes den handlar om. Det låter smalt och är smalt men de som skriver i den lyckas för det mesta åstadkomma läsvärda vinklar ur detta enda ämne.

I The Moor nummer 129, utgivet i april 2019 och anländ till Dast i maj, berättar den numera internationellt kände och prisbelönade författaren Mattias Boström om den nu avlidne sherlockianen Ted Bergmans bibliotek och i synnerhet om en bok däri – A Scandal in Bohemia, skriven om Sherlock Holmes av den evige detektivens andlige fader Sir Arthur Conan Doyle.

Boström har blivit världsberömd [sic!] genom sin biografi Från Holmes till Sherlock trots att konkurrensen från Doylebiogafer inte är att leka med. Om en sådan konkurrent, 30-talsförfattfaren Viktor Olsson som gett ut Sir Arthur Conan Doyle. Liv och minnen, skriver Lars-Erik Nygren intressant och levande,

Lars Strand har ett modernare ämne, Han berättar om GW ”Wille Vingmutter” Persson och hans förhållande till sin ”andlige förebild” Holmes. De 40 fullmatade sidorna innehåller mycket, kanske mest sådant som sherlockianerna gillar att diskutera intern men också små guldkorn för oss andra.

Troligen är det redaktören Anders Wiggström som i sin ledare (kallad Underrättelser) som tar upp att endast The Moor finns kvar som tryckt blad, Han berättar om att Dast som ut i pappersform under 40 år men lever vidare på nätet och att Jury gick i graven 2009 efter 37 år. The Moor kom med sitt första nummer 1979 och siktar på att leva längre än Dast i tryckt form. Vi lyfter vår deer stalker och hoppas att ni lyckas.