THE GRAND MAN. A Scandinavian thriller

Jan 21st, 2020 | By | Category: 2020-01 jan, Recension

Omslag till The Grand manBy Florence Wetzel
BoD – Books on Demand, 2019
ISBN 978-91-7785-973-4, paperback, 423 pages

Den amerikanska journalisten Juliet Brown kommer till Stockholm en kall vinterdag. Hon skall intervjua några amerikanska musiker som bor i Gamla stan. Hon hamnar rakt in i en mordutredning i Mårten Trotzigs gränd. Offret äger en jazzklubb och visar sig vare maken till sångerskan som ska intervjuas. Juliet, som är en alert kvinna i sina bästa år, blir förstås engagerad i mordet, och har tämligen bra kontakt med Stockholmspolisen.

Florence WetzelAv en slump på en kaffebar möter hon en jämnårig journalist, som för många år sedan fick ett USB-minne av själve Stieg Larsson, känd för romansviten Millenium. Han vet inte vad minnet innehåller och är rädd för att kolla, men det kan vara Stieg Larssons sägenomspunna fjärde bok, och som kanske handlar om Palmemordets lösning. Juliet blir eld och lågor.

Det blir många turer i nutid och dåtid och det ena och andra mordet, men berättelserna håller ändå ihop. Fika och kanelbulle och många andra typiska svenska glosor och uttryck i de precisa skildringarna av Stockholm ger berättelsen en alldeles egen ton. Juliet som har läst Millennium-trilogin har ofta ”besök” i sitt huvud av Lisbeth Salander, som skäller och gormar, när Juliet är för feg och eftergiven. Originellt och väldigt roligt. Överhuvudtaget är det gott om humor i denna excentriska spänningsroman.

Florence Wetzel, bosatt i New York och i Stockholm, har skrivit ett antal romaner med olika teman. I The Grand man kan man minnas amerikansk jazz, förfäras av kvinnoförtryck, se staden Stockholm ur olika vinklar, minnas Stieg Larsson och kanske även Grandmannen själv, alltså den mystiske man som sågs vid biografen Grand kvällen, när Olof Palme blev skjuten. Eftersom Wetzel delvis bor i Stockholm kan man hoppas att hon släpper loss Juliet här igen för att lösa nya intrikata deckargåtor. Boken är tyvärr inte (ännu?) översatt till svenska. Jag tycker att denna originella thriller, fast förankrad i Stockholms innerstad, är väl värd en översättning.

BERIT ENGDAHL