THE FINE ART OF MURDER

Sep 4th, 2009 | By | Category: 2002-2, Recension

Edited by Ed Gorman, Martin E. Greenberg, Larry Segriff with Jon L. Breen
Carott & Graf Mystery 1993

Låt mig inledningsvis säga att ingen sann deckarälskare/samlare ska vara utan den här gamla BIBELN. Den är en rent måste.

Den enormt kunniga kvartett kännare som har sammanställt detta enorma verk illustrerat och på 390 faktaspäckade sidor, har verkligen förstått vad de presumtiva läsarna skulle komma att tycka om vid läsningen av boken. Den är vald, kanske i första hand, för den som inte är så där värst bevandrad i genren, men även för de mera avancerade läsarna och samlarna av deckare.

Man har även med stor omsorg valt bidragsgivare till verket ifråga. Eller vad sägs om detta axplock: Robert Bloch, Lawrence Block, Jon L Breen, Simon Brett, Edward D. Hoch, HRF. Keating, Stephen King, John D. MacDonald, Bill Pronzini & Margaret Yorke – för att nämna några. En del av bidragsgivarna är kanske helt okända för många medan flertalet är väl kända av alla svenska deckarfans. Jon Breen har skrivit introduktionen, där han även berättar hur han själv kom att bli en deckarentusiast. Det gör även Lawrence Block som i det inledande kapitlet berättar om sina favoriter – det blev hela sexton stycken.

Att räkna upp allt som står i detta mammutverk vore fel varför jag valt att ge den som tänker köpa boken några av rubrikerna för att i någon mån fresta aptiten något. Vad sägs om följande rubriker:

American Mysteries, Traditional Mysteries, Back Mysteries, British Mysteries, Thrillers & Other Mysteries, Fandom, TV-Mysteries, Nostalgia, Comic Books, Organisations, Mystery Bookstores….

Ett index avslutar detta verkligt rekommendabla verk.