THE EYRE AFFAIR

Sep 5th, 2009 | By | Category: 2002-3, Recension

Av Jasper Fforde
New English Library 2001

De tragiska systrarna Brontës liv och litterära verk upphör aldrig att mystifiera och fascinera. I en fantasieggande nyutkommen bok av Jasper Fforde: The Eyre Affair (Affären Eyre) introducerar han den nattsvart onde skurken Acheron Hades, som sysslar med bl.a. kidnappning av litterära personligheter ur den engelskspråkiga litteraturen. Det är naturligtvis en ”det-kunde-ha-varit-så”-värld som författaren för in oss i. Vi får följa den kvinnliga detektiven med det ovanliga namnet Thursday Next (Torsdag Nästa vecka), som inte har någons like, fruktan eller – för närvarande – pojkvän och som är tätt i hälarna på megaskurken Hades.

Denne kidnappar alltså välkända och fiktiva huvudpersoner direkt ur de böcker de förekommer i och han drar sig inte för att begära lösen för dem. Vem vill läsa en klassiker i vilken huvudpersonens liv och leverne är helt borttaget och bara ett ganska glest utanverk återstår? Det kan ju inte bli någon särskilt intressant läsning för den klassiker-frälste!

Jane Eyre själv har blivit ryckt ur sitt rätta sammanhang i romanen med samma namn från 1847 av Charlotte Brontë och den hjältemodiga Thursday måste hitta ett sätt att komma in i boken för att kunna reparera skadorna och rädda Jane. Thursday måste också finna tid till att stoppa det pågående Krimkriget (1853-56), att försöka övertyga den man hon nu älskar att gifta sig med henne, rädda sin tant, som fastnat i en dikt av Wordsworth och försöka lista ut vem det i verkligheten var som skrev Shakespeares skådespel. Till sin hjälp har hon en märklig samling personer som inkluderar fadern som sysslar med resor i tiden, Jack Schitt i det mäktiga Goliath Corporation, en tam och kelsjuk dront vid namn Pickwick och sist men inte minst den synskadade Edward Rochester, vilken Jane Eyre gifter sig med i romanen. Det hela låter fantastiskt – och det är det utan all tvekan – men det är ett riktigt klassiskt äventyr, berättat så att man nästan tappar andan. Boken bör roa alla med intresse av engelsk litteratur.

HANS UGERUP