THE CRIME AND MYSTERY BOOK

Dec 29th, 2008 | By | Category: 1999-1, Recension

By Ian Ousby
Thames and Budson 1998

För oss som varit med i genren några år är namnet Ian Ousby välkänt och många har väl i sitt faktabibliotek hans utmärkta bok Bloodhounds of Heaven: The Detective in English Fiction From Godwin to Doyle. Efter att ha gått igenom den här boken, som är ut förd i strax under A4-format och med 195 illustrationer, varav 31 i färg, ett antal gånger vill jag påstå att den är en av de bästa böcker man kan sätta i händerna på den som inte vet så mycket men vill lära sig om genren.
Den omspänner sannerligen ”hela fältet” och en nybörjare som lusläser den kommer att ha en mycket solid grund att slå på i sitt fortsatta samlande och förkovrande.
Första kapitlet handlar givetvis om den historiska bakgrunden och sedan blir det ”De stora detektiverna” följt av ”The Golden Age” samt ”Den hårdkokta skolan”, ”Cops and killers” heter ett kapitel och sedan gör författaren ett svep runt om i världen, där han tydligen inte har en aning om att det finns något mer än Sjöwall/Wahlöö (i all ära). Där är han dåligt påläst och bör skämmas en aning. Över huvud taget finns Skandinavien inte med på hans karta. På sidan 130 påstår Ousby att biografin Simenon (1992) av Pierre Assouline endast är tillgänglig på franska. Men samma år gavs den ut på svenska av Bonniers. Rätt ska vara rätt .
Inte heller någon av de fyra världskongresserna tas upp. Varför? Det hade väl varit på plats att ta upp dessa i samband med kapitlet om priser.
Av stort värde tycker jag kapitlet om deckargenrens kronologiska ordning är. Mycket bra! Visste Du förresten vad Bang-Tail, Berries, Chicago Overcoat, Goon eller Peterman betyder på amerikansk slang? Det står här i ett tre sidors lexikon. Ett uppslag har en fin karta över var man hittar Amerikas olika privatdeckare. Ett avslutande index gör boken ännu mer värdefull.
Men som sagt i nästa upplaga vill vi se Skandinavien på flera sidor.

IWAN MORELIUS