THE CASEBOOK OF SIDNEY ZOOM

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2006-4, Recension

By Erle Stanley Gardner, Red. Bill Pronzini
Crippen & Landru 2006

Detta är den 21:a utgåvan i förlagets k1assikerserie och den andra som består av Gardner-noveller. Den första som kom 2004 (nr 13 i klassikerserien) var The Danger Zone and other stories, som innehöll en rad noveller från 1931-1952. Det var en omväxlande samling som visade att Gardner med humor och originella idéer var en alldeles utmärkt novellist i deckargenren. Den innehöll 11 av de drygt 900 noveller Gardner hann med vid sidan av alla romanerna under sitt femtioåriga författande. I Danger Zone samlingen hade varje novell en originell huvudperson. Totalt skapade Gardner 49 olika detektiver, somliga förekom bara en gång, andra återkom upprepade gånger. Sidney Zoom (samlingen kom i augusti 2006) var en sådan gestalt insvept i sin egen formula.

Zoom är rik, tuff, kvinnoskygg, bosatt på en lustjakt, där han också har en människans bästa vän, troligen världens mest väldresserade jycke långt innan svensk polis fick fram hundar som sniffar död på förmodade mordplatser. Zoom klär gärna ut sig, ett arv från Sherlock Holmes. Han föraktar civilisationen och lagen, men samarbetar när det passar med polisen och räddar oskyldigt misstänkta undan dödsstraff. En av hans egenheter är att han driver omkring ute på stan nattetid. Och jycken behöver ju komma ut och sniffa. Det är då de båda spårar upp brott. Zoom är oerhört manipulativ och drar sig inte för att med lurendrejerimetoder locka skurkar i fällan. Bill Pronzini har samlat ihop vad han kallar de tio bästa av de totalt 16 Sidney Zoom-berättelserna som gick i Detective Fiction Weekly åren 1930 till 1934.

Berättelserna har ungefär samma längd som i gamla Detektiv-magasinet och Alibi-magasinet. När Mickey Spillane avled sommaren 2006 påstod Mats Gellerfelt i Svenska Dagbladet att Gardner inte är en stor författare, att han är bortglömd och att han sällan trycks om. Om han är stor eller inte är en åsiktsfråga. men han har aldrig varit riktigt bortglömd i USA, där Perry Mason går i repriser på TV. Utöver de två samlingarna med pulppärlor ur hans produktion är ytterliggare fem samlingar planerade för utgivning. Det har antytts att det kan bli ännu fler. Som ett kuriosum kan noteras att en av Erle Stanley Gardners färgstarka hjältar hette Ed Migrän(!), huvudvärksdetektiven.

De här utgåvorna med aldrig förr omtryckta berättelser har tillkommit tack vare att de gamla magasinens innehåll fin ns kartlagda och förlaget har fått hjälp med kopior av flera svåråtkomliga magasin av pulpspecialisten Monte Herridge. Jag har läst dem med förtjusning.

BERTIL FALK