THE BEATLES, MAHARISHI OCH JAG Ett slags memoar

May 6th, 2010 | By | Category: 2010-2, Recension

Omslag till Beatles Maharishi och jagAv Conny Larsson
Norstedts 2010

Detta är en bok om svek och lurendrejeri, sektverksamhet och hur man tar sig ur någonting man egentligen älskar. Skådespelaren Conny Larsson, född 1948, såg för första gången den indiske gurun Maharishi Mahesh Yogi som 13-åring och blev begeistrad. Senare, när han rökte hasch och studerade scenkonst, träffade han återigen Maharishin i Skåne. Beatles kom också dit och Conny fastade för den atmosfär som omgav den skäggige, lakansklädde indiern, hoppade av skådespelarbanan åkte till Indien, mediterade och blev så småningom privatsekreterare åt Maharishi Yogi, helt förtrollad av den flummiga ”religionen”  transcendental meditation. Det blev resor runt om i världen innan han till sist övertygades om att arbetsgivaren var en skojare som långt ifrån levde upp till sina asketiska ideal.

Conny LarssonMen han var själv alltför fast i tron på indisk visdom och bytte herre – nu till ”vishetsläraren” och pedofilen Sai Baba som inte var ett smack bättre, snarare värre. Och han blev en sådan typ själv. Lite av skådespelarens tänkesätt finns med i Connys beskrivning av sitt kringflackande liv. Han är noga med dramaturgin, kittlar läsaren med namedropping (till exempel Beatlestitlar som kapitelrubriker).

Med tanke på boktiteln kan man tro att han var väldigt tjenis med killarna från Liverpool, men han tycks bara ha pratat i telefon med George Harrison en gång. Resten av beskrivningarna av Beatles är allmängods och inte alltid så väl kontrollerat.

Berättelsen om hur Conny Larsson drogs in i meditationscirkusen har blivit en känslosam historia om sökande som kan emanera ur en haschdimma. Det jag uppskattade mest i memoaren är berättelsen om hans torftiga barndom i stockholmsförorten Solberga. Den är självutlämnande på ett sätt som verkar mer äkta än resten av texten.

Det är på sätt och vis en sorglig bok. Liksom Beatles tog han sig ur Maharishins grepp – Lennon & Co var snabbare – men han tycks fortfarande ha en fot kvar bland de kristaller som glimmar inom new age. Indignationen lyser igenom då och då, men analysen av det han varit med om är ganska grund och om sitt yrkesliv i övrigt – han har varit hotellföreståndare, businessman, clown och skådespelare – berättar han inte särskilt mycket. På något sätt lyser det igenom att han är ute efter att rättfärdiga sig själv mitt i alla beskrivningar av sina tillkortakommanden.