TEXTER KLOTTER & FUNDERINGAR Den svenska delen

Oct 6th, 2014 | By | Category: 2014-10 okt, Recension

Omslag till Texter, klotter & funderingarAv Per Gessle
Roos & Tegnér, 2014
ISBN 978-91-86691-81-3, 276 sid

Per Gessle har efter en relativt blygsam start på 1970-talet haft makalösa framgångar som musiker och låtskrivare åt flera artister men allra mest åt grupperna Gyllene Tider och Roxette. Hits som Flickorna i TV2, Här kommer alla känslorna (på en och samma gång), Ska vi älska så ska vi älska till Buddy Holly, The Look, It must have been love och Gå & fiska har väl inte undgått någon.

Per GessleDet har skrivits böcker om fenomenet Gessle tidigare, men här står han själv som författare med anteckningar och funderingar om hur man skriver låtar i två tjocka böcker, en på engelska och denna på svenska. Den engelska versionen (Songs, Sketches and Reflections) är något längre och handlar företrädesvis om hans engelska låtar, mest om de som framfördes av Roxette.

Tomas Andersson WijMest intressant är nog de intervjuer som gjorts av Tomas Andersson Wij (bilden th) och Sven Lindström (bilden nedan) även om jag har vissa svårigheter att gilla fråga-svar-metoden som båda skribenterna använder. Här finns emellertid berättelsen om en ung man som redan i 13-årsåldern började plita texter (på engelska eftersom det var kutym i början av 1970-talet) och som några år senare började fingra på gitarren han fått av mamma.

Sven LindströmI boken berättar han att han arbetar associativt, söker ord som kan göra en låttext intressant, till exempel genom att använda namn på personer, gator, byggnader eller platser eftersom det ger läsare och lyssnare något att hänga upp låten på. Och han skriver hela tiden – antecknar och noterar i studion, ritar och klottrar och en hel del av dessa infall som sedan blivit färdiga låtar redovisas i boken i ett sjok omfattande cirka 150 svenska texter som är intressanta collage men inte alltid lättlästa.

Mycket av det han skriver hör hemma i hans egen värld, man vet inte alltid vad han refererar till, men där finns element som gör att man vill följa med genom alla verser. Gessle säger sig ha inspirerats till tekniken av John Cale. Ordlekar är också något han gillar.

När det gäller musiken gör han skillnad på instrumentmusiker och andra musiker, sådana som komponerar enbart på datorer. Han berättar om att han en gång fick en färdig bakgrund att skriva en melodi till. Han förklarade att det sista ackordet före refrängen borde ändras från g till d för att göra melodin vackrare och få en bättre ingång till fortsättningen. ”Vad menar du med g och d?” fick han till svar från kompositörerna som inte hade någon uppfattning om ackord.

Det här är en musikerbiografi som tilltalar mig eftersom den handlar om musik och texter och är fullkomligt befriad från skrytsamma inslag om sex, drugs & rock’n’roll.