Nov 15th, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till TennisonAv Lynda La Plante
Tennison, 2015
Översatt av Carla Wiberg
Modernista, 2016
ISBN 978-91-7645-731-3, 528 sidor

Det var många som höjde på ögonbrynen 1991 när den första omgången av den brittiska TV-serien I mördarens spår (originaltitel Prime Suspect) med den skickliga Helen Mirren som kriminalkommissarie Jane Tennison i huvudrollen. Det tog inte mer än ett avsnitt innan tittare och kritik enades om att detta var något stilbildande inom genren. Här fanns en tuff kvinna i ledande ställning, något som då var rätt ovanligt, och vid sidan av att vara en skicklig utredare gick Tennison till angrepp mot könsförhållandena inom den engelska polisen. Även Dast hängde på och skrev om serien och författaren: http://www.dast.nu/artikel/lynda-la-plante-romanforfattare-mest-kand-for-sina-rosade-tv-serier

Lynda La PlanteLynda La Plante var författare till böckerna med samlingstiteln Prime Suspect som låg till grund för TV-serien som hon också författade manus till. Nu har hon inlett en ny bokserie där vi möter en yngre – 22 år – Jane Tennison av årgång 1973. Här är hon nyexaminerad polis i stadsdelen Hackney i östra London och hennes första fall blir att utreda strypmordet på en ung heroinberoende kvinna och dessutom försöka förhindra ett spektakulärt bankrån. Miljön på polishuset är hårt manschauvinistisk, från högsta hönset till kollegerna på samma nivå. Tennison lär sig snabbt att en kvinna inte kan räkna med sympati, knappt ens hjälp i arbetet.

Boken har hajpats i England eftersom den kommer att förvandlas till en TV-serie i sex avsnitt för att högtidlighålla 25-årsjubileet av Prime Suspect som gick på brittiska ITV mellan 1991 och 20016 (och dessutom fick en amerikansk spin-off). Första avsnittet av Tennison ska visas i år.

Hur är den då? Hatten av för manusförfattaren Lynda La Plante (jag ska genast sträcktitta på hela den Emmy-belönade gamla serien som jag köpte billigt på en loppmarknad i Hälsingland i somras) men den lyfts inte lika högt för romanförfattaren La Plante. Tennison börjar rätt makligt och det dröjer länge innan man blir riktigt engagerad i den unga och ambitiösa kriminalarens bekymmer med utredning och kolleger. Men det tar sig när författaren väl tagit sig förbi alla plikttrogna bilder som ska beskriva brittiskt 70-tal. Här växer också personen och börjar likna den Helen Mirren som blev så älskad i den gamla TV-versionen (naturligtvis är den nu adlade Dame Helen tillägnad boken) och det är njutbart att börja förstå hur hon kom att bli den sammansatta människa som visades upp i Prime Suspect.

Lynda La Plante föddes 1943 i Liverpool och är huvudsakligen manusförfattare, vilket hon blev efter att som skådespelare varit med i flera engelska serier under 1970-talet, oftast i rollen som prostituerad. Där märkte hon hur illa skrivna kvinnorollerna var. Eftersom hon själv hade skrivit sedan ungdomen började hon att skicka in manus med starkare kvinnor i rollerna. Hennes första TV-serie som manusförfattare blev Änkorna (1983) i sex delar, där änkorna till fyra rånare utför en stöt som planerats av deras avlidna makar. Den fick senare en uppföljare. Genombrottet blev I mördarens spår som gick i sju säsonger och belönade La Plante med en Edgar från Mystery Writers of America. Därefter har hon skrivit ett antal längre och kortare TV-serier vara flera visats i svenska rutor.

1978 gifte hon sig med författaren Richard La Plante, en man hon skilde sig ifrån 1996.