TAXI 1251 Överhörda baksätesberättelser

May 16th, 2017 | By | Category: 2017-05 maj, Recension

Omslag till Taxi 1251Av Göran Lager
Bokförlaget Mormor, 2017
ISBN 978-91-85841-98-1, 209 sidor

När författaren något motvilligt började köra taxi för ett av de stora bolagen i Stockholm tänkte han sig att skriva om vardagslivet bakom ratten, om samtalen med passagerarna och om samtalen mellan passagerarna. Han lyssnade och iakttog och lade saker på minnet för att sedan skriva.

När nu hans bok har blivit färdig kan man konstatera att den är ett mellanting av novellsamling och socialreportage, som sådan en intressant och läsvärd betraktelse över de olika människotyper som befolkar – och ibland till och med berikar – huvudstadens nattliv. Fast en del av berättelserna utspelas också på dagen. Författaren hävdar att de resor han beskriver är sanna men att namn, adresser och ibland också tidsangivelser är ändrade. Det är alltså ingen skrift för läsare som hoppas på namedropping.

Novellerna (jag föredrar att kalla texterna så eftersom språket ofta skiljer sig från vanlig journalistprosa ) berättar om vanligt folk, om aparta människor som av olika anledningar bestämt att förflytta sig via taxi. En har särskilt bråttom att komma till Arlanda, någon sörjer på vägen till Skogskyrkogården medan en tredje är spänd inför hemkomsten till radhuset.

Det förekommer givetvis situationer som kan tolkas som hotfulla, men Lager hävdar att trakasserier mot taxichaufförer, eller åtminstone mot honom, inte är vardagsmat. Han har kört beväpnade gangsters men konstaterar att dessa oftast vänder vapnen mot fiender i den egna gruppen.

Det är en välskriven och balanserad bok där författaren-chauffören för det mesta visar respekt för sina passagerare oavsett om de är på väg till krogen eller nattklubben, den hemliga bordellen i förorten eller på väg därifrån i mer eller mindre berusat tillstånd. Somliga berättelser är sorgliga – här berättas om otrohet, fattigdom och utsatthet, men också om livsglädje och framtidshopp. Det är berättelser om livet och livet kan vara precis så rikt eller futtigt att det ryms inom 209 boksidor.

INGER STRANDBERG

Göran Lager

Göran Lager. Foto Sussi Ardenfors