Jul 1st, 2014 | By | Category: 2014-07 juli, Recension

Omslag till Tårar av blodBaserad på TV-serien The Tudors
Av Elizabeth Massie
King Takes Queen, 2008
Översatt av Amanda Rescow
Harlequin, 2014

Den kanadensisk-irländska serien The Tudors från 2007 började visas i svensk TV året efter. TV-seriens manuskript skrevs av producenten Michael Hirst (född 1952, bild nedan till vänster) som förutom denna serie skrev och producerade Elizabeth (1998) och serien Vikings 2013. Handlingen i The Tudors är relativt löst baserad på den tid på 1500-talet då den engelske kungen Henrik VIII regerade i England. Henrik var gift sex gånger och en mycket maktgirig herre.

Michael HirstTårar av blod (ganska tydligt adapterad från de ofta blodiga scenerna i TV-serien av Elizabeth Massie, bild till höger) och behandlar den tid när Henrik skildes från sin första hustru Katarina av Aragonien för att kunna gifta sig med Anne Boleyn. För att få lite mer dramatik i en för övrigt mycket dramatisk tid har både kungen och hans hustrur blivit äldre och yngre – Katarina var född sex år före Henrik men är här betydligt äldre medan han var tio år äldre än Anne, medan de här verkar jämnåriga. Nå, bort det, författare har rätt att ta sig friheter och ingen av de inblandade karaktärerna lär komma och spöka av det skälet.

Elizabeth MassieTiden är intressant. Det var i den här perioden av sitt liv då han såg till att England bröt med påven och den romersk-katolska kyrkan och Henrik såg till att också bli ledare för den självständiga och reformerta engelska kyrkan samtidigt som han lyckades få Wales att gå ihop med England till ett rike. Fiendskapen mellan Rom och London djupnade i och med att Henrik övergav Katarina för Annes skull och blev än bistrare när Henrik upplöste de katolska klostren.

Det är upplagt för drama och intriger när Anne blir gravid och föder en dotter. Inte alla i landet vill ställa sig bakom det nya äktenskapet och i korta, drastiska avsnitt får man följa dramers inledning fram till deras ofta blodiga upplösning. Hade man inte konungens gunst kunde det gå mycket illa. I synnerhet som en ny lag utlovar stränga straff för den som vågar handla mot konungens och konungadömet nya principer. Något som Anne Boleyn troligen hade i tankarna när hon 1536 besteg schavotten i Towern i London.

Det är alltså en mycket händelsedriven berättelse som Massie har skrivit. Tydligen har hon haft order om att följa TV-manuset så strikt som möjligt, vilket har gjort att språket lite då och då kan uppfattas som färglöst.

Elizabeth Spilman Massie är en amerikansk författare med skotskt påbrå. Två gånger har hon fått Bram Stoker Award för sina skräckromaner och noveller. Nu bor hon utanför Waynesboro i Virginia tillsammans med maken och illustratören Cortney Skinner.