TANKAR OM KRIMINALLITTERATUR

Sep 12th, 2009 | By | Category: 2003-2, Recension

Av Per Olaisen
Prisma 2003

”Hur ser kriminallitteraturen ut om femtio år? Finns det något som heter kriminallitteratur då? Kommer det över huvud taget att vara möjligt att roa eller oroa sig med historier om död och våld i en värld på gränsen till sammanbrott? Vem tänker då tankar om kriminallitteratur?”

Det är Per Olaisen som ställer frågan i sin bok – ingår i en mycket fin serie där jag tidigare berömt Tankar om konst av Sune Nordgren och Tankar om musik av Hans Pålsson – två ypperliga böcker. Olaisen är en värdig fort sättare av serien, hans bok är klok, eftertänksam, bitsk och väl genomtänkt. Bitsk delvis förmedlar ”den gamla förstockade synen på genren /…/ nämligen den att viss litteratur säljer sig själv och därför varken behöver exponeras eller behandlas seriöst, och alltså inte ska ha mer uppmärksamhet än den redan får”. Per Olaisen visar med exempel på vilka fördomar som frodas på Bibliotekshögskolan. Han ser en risk att morgondagens bibliotekarier kommer att vara avvaktande mot kriminallitteratur. När ett bibliotek skulle ha en telefon öppen för att svara på frågor om kriminallitteratur saboterade någon i personalen medvetet detta genom att lägga av luren.

Nog behövs det att någon ryter till som Per Olaisen nu gör! Hans bok innehåller annars mängder med intressanta infallsvinklar på deckargenren. Det visar att han är kunnig, beläst och har tänkt igenom allt grundligt innan han satt sig att skriva. Om man kollar vilka svenska författarnamn som nämns kan man förskräckas över hur snabbt folk tycks bli glömda.

Av mina vänner i Skånska Deckarsällskapet belönades t.ex. Jenny Berthelius, Jan Moen och K Arne Blom med Bonniers spektakulära Sherlock-statyett. De två första nämns över huvud taget inte. K Arne Blom var alltid bäst, märkvärdigast och översattes till mängder av språk. Bl.a. lanserades han i USA. Nu är han med som fackförfattare och Olaisen kan tänka sig en fortsättning på romansviten om Morten Dahl-Nielsen i Lund. Men ingen av de en gång så upphaussade böckerna är med – trots Sherlock och annan uppståndelse!

Deckarförfattaren blir ”En stackars skådespelare som larmar och gör sig till en timmes tid på scenen, /…/ och sedan ej hörs av. Det är en saga! Berättad av en dåre; låter stort/Betyder intet.” Kanske kommer ingen att ha tankar om kriminallitteratur om femtio år. Än så länge går det an att ha det och den bok Per Olaisen nu kommer med gör verkligen mycket för att ge en rättvis och belysande bild aven genre som har oändligt mycket att ge utöver ”underhållning”. Insikt om den mänskliga naturen på gott och ont t.ex. mötet med själens skugga. Olaisen skriver: ”Själv tittar jag mig ogärna i ögonen i spegeln … Finns det ett monster där inne … Finns det över huvud taget en mening med det som ar jag?”

JEAN BOLINDER