TANKAR OM KRIMINALLITTERATUR

Sep 12th, 2009 | By | Category: 2003-3, Recension

Av Per Olaisen
Prisma 2003

Med denna bok gör deckarspecialisten Per Olaisen debut som faktaboksförfattare i genren, och det gör han med bravur. Med en kapitelindelning som följer vårt alfabete ger Per – yngst i Deckarakademin – 28 innehållsrika och tänkvärda kapitel med synpunkter på det vi kallar kriminallitteratur. Han gör det med stor kunnighet om ämnet, men även med glimten i ögat till och med när han plockar fram giftgadden och ger berörda ett litet stick. Kan behövas. Jag hajade till när jag kom till S – för Samlare – och där Per talar om ”skurkar” som lurar av privatpersoner deras rariteter och sedan säljer dem med tusen procent avans.

Per berättar om sina egna samlingar med stort intresse, men han ägnar också en stor del av sina tankar åt böcker och noveller som faktiskt borde ha publicerats i Sverige, men som av olika anledningar ännu inte blivit det. Han ger många fina exempel, som intresserade bokförlag borde nappa på. Hans kapitel D som handlar om Döden är mycket tänkvärt och även där får läsaren fina tips.

Per har många kloka saker att säga om kritik som borde bli ett ”särtryck” att skickas ut till alla recensenter och kulturredaktörer på alla våra tidningar. Han slår även ett slag för DAST, som han tycker borde finnas på varje bibliotek med självaktning (jodå, det gäller JURY också). Novellen ligger ju Per mycket varmt om hjärtat och i det särskilda kapitlet ger han oss en verkligt klurig egen novell.

Detta är en av de bästa svenska faktaböcker som skrivits om genren sedan Jan Brobergs Mord för ro skull kom ut på Cavefors 1964!

IWAN MORELIUS