TALA MED DE DÖDA

Aug 16th, 2022 | By | Category: 2022-08 aug, Recension

Omslag till Tala med de dödaAv Anna Jansson
Norstedts, 2022
ISBN 9789113120331, inbunden, 318 sidor.

Anna Jansson, född 1958, är sjuksköterska och författare. Hon debuterade år 2000 med kriminalromanen Stum sitter guden och har skrivit sjuttiotalet böcker. Den första boken i den nu aktuella serien Bergslagens blå om Örebropolisen Kristoffer Bark, Dotter saknad, kom 2019.

Skelettet efter en nioårig flicka hittas i en grotta i ett naturreservat. Spåren leder bakåt i tiden, till ett fosterhem som tog emot unga flickor. Kriminalinspektör Kristoffer Bark utreder fallet tillsammans med sina kollegor.

Tipset om skelettet kom från en kvinna som påstår sig ha mediala förmågor. Hon tar emot sina klienter på kursgården Himlagård, men när hon kallas till förhör hos polisen är hon som uppslukad av jorden. Något senare skjuts hon ihjäl och Bark anar att mordet har med skelettfyndet att göra. Fler dödsfall kommer att kopplas till skelettet. Bark utmanas inte bara professionellt utan även privat då hans känslor för kollegan Mia Berger växer sig starkare. Utredningen blir alltmer personlig när även hans syster blir inblandad.

Anna Jansson har skrivit en spännande deckare med en intelligent intrig där svek och manipulation står i fokus. Hemska barndomsupplevelser i ett fosterhem är orsaken till mord flera decennier senare. Författaren är skoningslös i sin skildring av hur en hänsynslös person manipulerar människor med healing för sin egen vinnings skull. Jansson skriver med bra tempo och hög spänningsfaktor genom hela boken. En bok som man ogärna lägger ifrån sig!

Anna Jansson

Anna Jansson. Foto Anna-Lena Ahlström