SYNDEN STRAFFAR SIG SJÄLV

Dec 4th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till Synden straffar sig självAv Björn Persson
Ultima Esperanza Books, 2016
ISBN 978-91-88263-15-5, 280 sidor

Här och var märks det att Matfors-bon Persson tagit intryck av författar- och reporterkollegan Christer Nygren som var en rätt uppmärksammad kriminalförfattare under 1980- och 90-talen, med en mindre uppmärksammad comeback 2009. Båda använder sig av ett effektivt språk och en humor som tycks ha sitt ursprung på andra sidan Atlanten. Kanske har skvadern på Norra Stadsberget i Sundsvall inspirerat till den dubbelheten.
Om hans debutbok Som man sår får man skörda från 2014 (ordspråken står som spön i backen i hans titlar, bok två heter Hålla tand för tunga) skrev Dasts Nisse Scherman att han är en habil berättare som kan bli ännu bättre om han vågar sig på att ta ut svängarna.

Björn PerssonHan har i alla fall gett sig på ett aktuellt ämne. Vintern har anlänt till staden i Norrland, snön har fallit i evigheter och Extrabladets (kan det möjligen vara nu nedlagda Dagbladet Nya Samhället som fått stå modell?) vikarierande kriminalreporter Lenny Eriksson bevakar en rättegång där advokatyr gör att tre invandrarpojkar mot rätt stark bevisning frikänns i ett misshandelsmål.

Lite senare hittas en av ungdomarna död och den advokat som såg till att domen blev friande är spårlöst försvunnen. Hos polisen är inte stämningen alldeles god vilket blir en intrigdel medan en annan handlar om nätsex. Det blir lite trångt på de 280 sidorna men författaren har i alla fall vant sig av med sina tidigare valhänta cliffhangers.

Det är som sagt en habil kriminalroman, skriven med en viss glimt i ögat, som inte kommer att vända upp och ner på den svenska deckarvärlden. Här finns spänning och karlen har skrivförmåga vilket manifesterats i tidigare idrottsbiografier och journalistik. I de tidigare böckerna mördades travtränare, ett yrke som författaren är mycket förtrogen med som ägare till och tränare av den framgångsrika men nu pensionerade hästen Parkin. Den sportige Persson har också haft framgångar som fotbollstränare och idrottsskribent. För sitt kulturella engagemang har han erhållit flera priser.

BJÖRN ENMAN