SWORD PRINCESS AMALTEA. BOK 3

Nov 21st, 2015 | By | Category: 2015-11 nov, Recension

Omslag till Princess Amaltea 3Av Natalia Batista
Kolik förlag, 2015
ISBN9789186509538,203 sidor

Om ni läste min recension av den första boken i serien så vet ni att jag gillar upplägget. Ta de klassiska sagorna, de som dina föräldrar berättade för dig som godnattsagor, och gör helt tvärtom med könsrollerna samt låt huvudpersonerna göra uppror mot sagda könsroller så har du Sword Princess Amaltea i ett nötskal.

I detta tredje och avslutande album har den bortskämda och frihetstörstande Amaltea och den fagra och småfjolliga Ossian fattat tycke för varandra medan de är på väg till Ossians drottningsrike. De är ständigt jagade av det banditgäng som vill sälja Ossian dyrt som slav samt Amalteas arroganta storasyster Dorotea som måste se till att allt går som det ska för att säkra sin plats som nästa drottning. Ossian må vara less på att vara andra klassens medborgare, nästan en ägodel, men Amaltea är också trött på att i sin roll som det “starka könet” hela tiden måste följa gamla traditioner framför sina egna drömmar.

Natalia BatistaNatalia Batista lyckas i svensk mangastil förmedla sexismens baksidor på ett underhållande och ett helt opåstridigt sätt. Det enda jag tycker är lite synd är hur mycket tvärtom världen har blivit. Det finns kvinnliga muskelpaket men inga manliga. Jag hade hellre sett att de gjort muskulösa män till något fult, något “omanligt”, medan kvinnornas slankare muskler hade betraktats som vackert och “kvinnligt”. Men det är en ganska liten kritik mot en annars väldigt väl berättad historia. Kanske känns slutet en smula påtvingat, vilket jag misstänker beror på att Batista kanske behövde avsluta serien i förtid men hon lyckas ändå få det hela att fungera.

Vem ska läsa denna triologi? Alla föräldrar som vill att sina barn ska växa upp med ett kritiskt sinne ska låta dem läsa detta. Alla som vill uppleva en skruvad saga med en illa dold feministisk agenda ska läsa detta. Alla som gillar manga ska läsa detta. Detta är nämligen bra på riktigt.

JOHANNES GENBERG