SWORD PRINCESS AMALTEA

Nov 5th, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till Sword Princess AmalteaAv Natalia Batista
Kolik förlag 2013
ISBN 9789186509347, 169 sidor

Det finns två sorters feminister: den ena försöker visa upp könsbaserade orättvisor. Den andra förespråkar ett förklätt program att byta ut en sexism mot en annan. I den offentliga debatten verkar dessa två sidor (oberoende av kön) ständigt hamna i luven på varandra och klarar inte av att göra någon konstruktivt som resultat. Till gagn för dem som inte alls tycker det är något fel med lite lite sexism i samhället, så länge det inte sticker i folks ögon och man (oftast man) gagnas av det på något sätt.

Men i seriernas värld finns det betydligt mer skärpa och klarhet än den offentliga debatten. De serier jag läst har ofta lyckats sätta huvudet på spiken på sina egna sätt. Kolik förlags Drift är ett sånt exempel genom att vara porr för kvinnor men på mäns språk. Lina Neidenstams  erotiska alster Maran är ett annat exempel.

Amaltea är däremot varken erotik eller porr. Det är det gamla klassiska sagoberättandet fast med helt omvända könsroller. I denna medeltida fantasyvärld är det kvinnorna som bestämmer, drar ut i krig och slåss på krogen medan männen näpet ska sitta hemma och se söta ut.

Natalia BatistaHistoriens huvudperson Amaltea är prinsessa, men då hon inte är förstfödd måste hon leta upp en prins, rädda honom från något monster, gifta sig med honom och ta hans drottningarike i besittning. Något Amaltea absolut inte vill. Hon tycker karlar är svaga, hjälplösa och bara intresserar sig för tråkiga saker som skvaller och broderi. Motvilligt gör hon det i alla fall och lyckas rädda prins Ossian från en drake. Men han är inte heller intresserad av att gifta sig bara för att det är något “en karl ska göra”.

I denna värld är nästan allt tvärtom, och tack vare denna berättarteknik sätter den fingret på en hel del av det som vi anser antingen är självklart, har ett korn av sanning och allt däremellan. Det opersonliga pronomen heter “kvinn” och när män är nära att våldtas så skriker de i ren panik eftersom män ju är för svaga för att kunna försvara sig själva. Det är väl genomtänkt utan att känna ett behov av att trycka det i folks (mäns) nyllen. Det handlar om att presentera sin syn på det hela och låta läsaren dra egna slutsatser. Och det fungerar så bra!

Att det dessutom är en mycket intressant historia och vackert tecknat i svensk mangastil gör det hela bara ännu bättre. Vare sig kvinn är jämställdist, feminist, simpel mansgris eller bara ett barn som uppleva en kul historia tycker jag kvinn ska läsa denna serie och få sig en underhållande tankeställare.

JOHANNES GENBERG