Oct 26th, 2017 | By | Category: 2017-10 okt, Recension

Omslag till Swing TimeAv Zadie Smith
Swingtime, 2016
Översatt av Niclas Nilsson
Albert Bonnies Förlag, 2017
ISBN 978-91-0-016927-5, 453 sidor

Återigen penetrerar den alldeles utmärkta författaren Zadie Smith sina teman härkomst, klass, etnicitet, konkurrens och identitet i en bred roman där internet och dans spelar stor roll. Handlingen i samtidsromanen Swing Time rör sig mellan kontinenter och har en genomgående dysterhet som skiljer sig rätt mycket från hennes tidigare Vita tänder.

Den handlar om alldagligheter trots att huvudpersonerna är långt ifrån alldagliga. Berättelsen skildrar två flickor med drömmar om självförverkligande. Den namnlösa huvudpersonen och berättaren träffar som barn Tracey på en dansskola i ett fattigt område i norra London. Tracey har en far från Jamaica och en vit mor. Jagberättaren en svart mamma och vit pappa och när boken börjar har hon hunnit bli i 30-årsåldern och som assistent åt en världsberömd popstjärna har hon ställt till med skandal och måste gömma sig hemma hos mor. Det dröjer länge innan vi får veta vad som hänt, men det visar sig vara allvarligt.

Smith ställer det globala samhället i relation till det lokala och bearbetar den moderna människans utsatthet i en tid när mycket kretsar kring internet och sociala medier. Den som knyter sig alltför nära en känd person måste offra mycket av sina egna framtidsdrömmar. Det finns ingen tid att knyta personliga kontakter och huvudpersonen saknar sin barndomsvän Tracy trots att hon var en mycket mer begåvad dansare. Fast då och då möts de men det är inte alltid mötena blir som de tänkt sig. Rötterna finns där men de är dåligt bevattnade.

Det Smith skrivit är en stram berättelse med klassiska drag. Personerna är människor med många brister. De slås omkull men reser sig envist. Vänskap består men förändras över tid.

Här finns också en antydan till civilisationskritik. Den kan kännas ytlig men tvingar läsaren att tänka ett varv till.

Zadie Smith föddes 1975 och växte upp i norra London. Hon slog igenom som författare 2001 med debutromanen Vita tänder som vann en hel hop priser (Guardian First Book Award, the Commonwealth Writers’ First Book Award, the James Tait Black Memorial Prize och the Whitbread Award) och BBC gjorde en TV-film på den. 2003 kom hennes Autografjägaren på svenska och 2006 den tredje romanen, Om skönhet, som nominerades till Man Booker-priset. 2013 kom boken NW.

BARBRO LINDBORG

Zadie Smith

Zadie Smith. Foto Dominique Nabokov