SWEDE HOLLOW

Sep 15th, 2016 | By | Category: 2016-09 sep, Recension

Omslag till Swede HollowAv Ola Larsmo
Albert Bonniers Förlag, 2016
ISBN 978-91-0-013968-1, 416 sidor

De flesta svenskars kunskaper om emigrationen till Nordamerika härrör från Vilhelm Mobergs böcker om Karl-Oskar och Kristinas flytt från Korpamoen i småländska Ljuder socken, senare filmade av Jan Troell 1971. De gav sig av vid mitten av 1850-talet men den verkligt stora utvandringen skedde senare (sammanlagt 1,3 miljoner svenskar gjorde resan över Atlanten) och för alla blev inte färden lika lyckad som för det strävsamma mobergska paret. Larsmo berättar om de oerhört fattiga emigranter som försökte skapa ett bättre liv over there men inte klarade sig lika bra.

Många hamnade i slummen i Minnesotas huvudstad St Paul, i en grop som fick namnet Swede Hollow, ett pesthål enligt stadens myndigheter, där de sågs som främmande och lortiga element av dem som hade det bättre. Det tog tid att ändra det synsättet. Men efter ett par generationer förbättrades svenskarnas anseende, mycket beroende på att det kom andra européer som var ännu fattigare och fick överta epiteten dumma, stinkande och lata.

Larsmo har skrivit en inträngande skönlitterär och empatisk berättelse om Gustav och Anna Klar och deras tre barn och gjort det mot en dokumentär bakgrund som tyder på grundlig research (han publicerade ett reportage om Swede Hollow i DN i augusti 2013). 1897 tog de båten från Sverige till England och hamnade till sist i New York innan de några månader senare lyckades ta till Minnesota där de tvingades bosätta sig tillsammans med ett tusental svenskar, irländare och italienare i kåkstaden i ravinen. Det är en synnerligen detaljerad och doftrik roman där författaren utan att moralisera talar om hur det gick för sina  inte alltid så sympatiska huvudpersoner i en illaluktande miljö utan ordentliga gator, utan rinnande vatten och där våldet inte heller var långt borta. Det gick inte alls bra för de flesta, ofta på grund av språksvårigheter, men några lyckades ta sig upp ur gropen till den mer välmående gatan ovanför.

Detta var inte lätt. Den delen av St Paul dominerades av bryggerijätten Hamm’s Brewery. Svenskar – och andra nationaliteter – hade inget att hämta när de sökte jobb. Theodore Hamm anställde bara tyskar.

Romanen är ytterst välskriven på ett sätt som får läsaren att tänka på Dickens eller Jack London. Där finns samma sympatier för de underpriviligierade.

Ola Larsmo är DN-medarbetare, ordförande i Svenska PEN och debuterade som romanförfattare 1983 med Vindmakaren och har dess har han skrivit en rad romaner och essäböcker med framför allt historisk anknytning.

Ola Larsmo

Ola Larsmo. Foto Christine Olsson