SWEDE

Mar 30th, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till Swede

Av Pauline Wolff
Albert Bonniers 2009

Den svenska litterära vilda västerneran tog slut i Sverige i samband med att Nils Erik Baehrendtz förvisades från Sveriges Radio till Skansen. Kanske inte helt, det gick att skriva och sälja westernromaner i ett par år till, vilket gladde mig eftersom jag på den tiden var ivrigt sysselsatt med att skriva serien om den från Sverige till USA utvandrade Ben Hogan, en vilt dödande herre som överlevde i 56 pocketböcker och en inbunden.

Drygt 30 år senare har tråden tagits upp av författaren Pauline Wolff, som var fem år gammal när jag kom ut med min sista kioskbok i serien. Hennes ”hjälte” Jan Andersson kallad Swede (svensken) är en väderbiten prisjägare och troligtvis en genremässigt sett hedersman i Montana. Trots att vi aldrig får träffa honom för vi genom släkt och vänner följa hans bedrifter. De är sannerligen inte att förakta – han skipar den tidens rättvisa på den tidens vis och däremellan räddar han oskyldiga från nesligheter.

Jag tror att andra svenska westernförfattare (Bengt-Åke Cras, Hanz Lindström och Tommy Schinkler) skulle känna igen sig i den här historien. Den motvillige hjälten som presenteras via medhjälpare, vänner och familjemedlemmar, skulle visserligen ha blivit huvudperson hos oss som skrev för kiosken, men Wolffs metod gör Swede mer gåtfull, kanske till och med mer mänsklig. Men i Wolffs berättelse är personerna lika vapenfixerade som någonsin Bill och Ben, Clay Allison, Ben Hogan eller Joe Montana.

De som är på jakt efter Swede romanen igenom är bland andra de tre systrarna Edith, Ada och Jennifer Steen – tre rysliga och samtidigt ömkliga kvinnor som under sin strapatsrika färd framställs som mordiska horor med barnsliga hjärtan.

De hinner aldrig fram men under resans gång förändras bilden av Swede. Han är nog inte den man tror honom vara utan en av dessa vilda västerns hjältar och banditer som samtidigt är bådadera – en man på egen flykt från sitt förflutna.

Det är dessutom en våldsam historia med mycket blod och en hel del krutrök, som det ska vara i en intrigdriven genreroman. Allt det andra ger oss Paulina Wolff på köpet.

Pauline Wolff. Foto Åsa Höjer

Pauline Wolff. Foto Åsa Höjer