SVERIGES SISTA STRID Fantastiskt nattstycke

Oct 10th, 2016 | By | Category: 2016-10 okt, Recension

Omslag till Sveriges sista stridAv Gustaf Henrik Mellin
Timainos Press, 2016
ISBN 978-91-87611-08-7, 141 sid
or

Framtidsromaner finns det gott om i dessa dagar, inte minst inom science fiction och berättelser om kontrafaktiskt historieskrivning. Men de är inte någon ny företeelse. Redan 1840 skrev författaren Gustaf Henrik Mellin (1803–1876) långnovellen Sveriges sista strid om en framtida rysk invasion av Sverige.

I hans beskrivning förtrycker ryssarna folket brutalt och delar av styrkan har invaderat Stockholms landmärken, soldater super och all information censureras. Men från Hindustan – inte precis en näraliggande plats – kommer en man tillsammans med sin dotter och en uppfinningsrik mekaniker letar de upp författaren August Blanche (”Det ska fan vara teaterdirektör!”) och med hjälp av en gerillastyrka ska det älskade hemlandet befrias.

Gustaf Henrik MellinLite av en pamflett är det, en polemik mot att många i Sverige vid den tiden önskade en vänligare politisk attityd gentemot Ryssland.  Berättelsen är rolig att läsa men gammaldags ordvändningar och lite skojigt är det också att författaren till Ett resande teatersällskap i spetsen för sina män blir ordentligt omskakad och blesserad. Antagligen hade Mellin roligt när han skrev det, han och Blanche var goda vänner.

Mellin föddes i Revolaks i norra Finland, blev tidigt föräldralös och växte upp hos sin släkting skalden Frans Michael Franzén i Kumla.  Han tog studenten i Uppsala 1821, prästvigdes åtta år senare och hamnade som pastorsadjunkt i Stockholm. Vid den tiden började han skriva och blev rätt snart uppmärksammad för detta. Inom kyrkan steg han också i graderna men det var som författare han blev mest känd, till och med populär. Svenska Akademin tilldelade honom Kungliga priset för vittra förtjänster och några år senare fick han ännu ett pris av dem. Hans böcker och noveller i många genrer lästes i både Sverige och Tyskland. Det sägs att hans novell Pavo Nissinen inspirerade Johan Ludvig Runeberg till delar av Fänrik Ståls sägner.

Han avled 1876 i Skåne.

ÅSA PETTERSSON