SVENSKARNA OCH DERAS FÄDER – de senaste 11 000 åren

Nov 17th, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till Svenskarna och deras fäderAv Karin Bojs och Peter Sjölund
Albert Bonniers förlag, 2016
ISBN 978-91-0-016754-7, 234 sidor

Jag älskar vetenskap, i synnerhet när den beskrivs begripligt och lättläst. Det gör paret Karin Bojs och Peter Sjölund i denna bok. Nu brukar väl inte tidskriften Dast Magazine ha redogörelser om släktforskning högst på agendan, vi skriver ju oftast om kriminalromaner och texter med anknytning till sådana. Men även här finns en anknytning. Det handlar om alla svenskars (nå, kanske människor som någon gång kommit till detta land innan det ens blev ett rike) blodslinje bakåt, kartlagd med hjälp av DNA, icke ovanligt i den senare kriminallitteraturen.

Dessutom log jag lite i mjugg åt titeln som har likheter med Verner von Heidenstams novellsamling Svenskarna och deras hövdingar från1908–1910 som länge (kanske alltför länge) användes som lärobok i historia i folkskolan. Även Bojs och Sjölund har en del ”hövdingar” med i sin bok men de är inte särskilt många. I huvudsak ägnar de sig åt vanligt folk vars fäder kartlagts långt bakåt i tiden. Innan feministiskt lagda läsare börjar rasa över detta skall sägas att urvalet har tekniska grunder. Författarna har utgått från DNA i 4000 nordiska mäns Y-kromosomer insamlade från professionella forskare och släktforskande privatpersoner och på så sätt kartlagt dessa människors väg till Sverige under 11 000 år.

Lite humor ligger det också att en bok med titeln Svenskarna och deras fäder släpptes på Fars dag.

Låter släktforskning tråkigt? Det är det inte i Bojs och Sjölunds tappning!

Författarna, som är experter på hur man nyttjar DNA i släktforskning,  berättar den spännande historien om hur människans storslagna resa började i Afrika, hur de först var jägare och samlare, började odla jord och spred sig över världen i olika äldre och senare folkvandringar. I berättelsen finns också andra intressanta redogörelser för sådant som upptar dagens människors samtal: om hur judar, romer och samer kom till detta avlånga land. De påvisar att vi alla är en salig blandning och vill en gång för alla krossa den gamla rasbiologiska myten om att det finns underordnade raser.

Det finns inte många svenskar som är ättlingar till forntidens jägare och jordbrukare. DNA-linjerna visar att de flesta nu levande svenska män härstammar från några få företagsamma och mäktiga karlar som anlände hit under bronsåldern.

Karin Bojs är hedersdoktor vid Stockholms universitet och var länge vetenskapsredaktör på Dagens Nyheter. Hon har ofta belönats för sina insatser, bland annat från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och Nationalencyklopedin. 2015 fick hennes bok Min europeiska familj Augustpriset för bästa fackbok. Den är översatt till tio språk.

Peter Sjölund är Sveriges främste expert på DNA-släktforskning. Hans bok Släktforska med DNA kom ut 2015 och blev en storsäljare svenska släktforskare.

Peter Sjölund och Karin Bojs

Peter Sjölund och Karin Bojs. Foto Ulrica Zwenger