SVENSKAR I KRIG EFTER 1945

Dec 19th, 2018 | By | Category: 2018-12 dec, Recension

Omslag till Svenskar i krigAv  Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg
Historiska Media, 2018
ISBN 978-91-7545-700-0, 351 sidor

Svenskar i krig efter 1945 är en utvidgad fortsättning på författarnas tre år gamla bok Svenskar i krig 1914–1945 och berättar om svenska medborgare som engagerat sig som stridande soldater i en mängd konflikter ute världen. Dessa män har varit främlingslegionärer, elitsoldater i Vietnam, krigat i Ukraina och Syrien, flugit stridsplan i Israel. De flesta har varit anonyma men även mer kända personer har deltagit. Författaren Stieg Larsson var instruktör för gerillan i Eritrea. Flygaren Carl Gustaf von Rosen deltog i konflikten i den afrikanska utbrytarstaten Biafra. Landshövdingen Sigvard Marjasin kämpade för Israel.

Lenart WestbergAlla konflikter som boken berättar om är väl kända för svensk allmänhet. Gyllenhaal (bild th) och Westberg (bild tv) berättar om både dessa och de mer bekanta genom att relatera de inblandades livsöden som nu fått liv genom författarnas grävande i svensk och internationell litteratur, personliga arkiv, brev och tidningsartiklar samt intervjuer med dem som var med eller deras släktingar. Dessutom får vi veta bakgrunden till de olika krigen, hur de utvecklades och vilka konsekvenser de orsakade.

Lars GyllenhaalSedan förra boken har nya brandhärdar och nya organisationer uppstått. IS är ett av de senare orosmolnen och utan att avvika från sin neutrala ton lyckas författarna, åtminstone till stor del, förklara drivkrafterna bakom att unga svenskar låtit sig värvas till terrororganisationer.

Boken är rikt illustrerad.

Lars Gyllenhaal är född 1968 och började skriva som frilansjournalist för militärhistoriska tidskrifter och tidningar. Åren 1992–94 var han anställd av de lokala myndigheterna på Kolahalvön i nordvästra Ryssland. Han återkom till Sverige 1994 och 2000 blev han författare på heltid, har dessutom gjort research för flera dokumentärfilmer om andra världskriget. Sedan 2005 är han ledamot av Svenska militärhistoriska kommissionen. Han bor i Rosvik med sin familj.

Lennart Westberg är kriminalpolis. Han har publicerat flera artiklar om nazistiska massförbrytelser och skrivit en uppmärksammad studie om svenskarna i Waffen-SS.

KARL HJELM