SVENSKA RÅNARE

Sep 24th, 2017 | By | Category: 2017-09 sep, Recension

Omslag till Svenska rånareAv Anders Adali och Theodor Lundgren
Lind & Co, 2017
ISBN 978-91-7461-113-7, 224 sidor

Anders Adali levde länge ett dubbelliv som vanlig familjefar och grov brottsling.  Han arbetade som butikschef och sjukvårdsbiträde och hade familj med småbarn som skjutsades i Volvon. På dygnets övriga timmar slog han sig ihop med några av landets kunnigaste rånare och angrep bankkontor, värdetransporter och penningdepåer. Dessa välplanerade rån utfördes av de maskerade männen med något som kan karaktäriseras som militär precision där fotanglar kastades på gator och vägar för att hindra polis eller andra komma fram.

Det är om denna tid på fel sida om laget som författaren berättar i boken Svenska rånare men han skriver om mer än sig själv. Här figurerar också andra förbrytare liksom poliser med funderingar och anekdoter och läsaren börjar så smått förstå varför denna brottstyp placerar förövarna högt i den kriminella hierarkin.

Under tio års tid höll sig Adali under polisens radar. Han berättar om hur omfattande förberedelserna inför ett stort rån kunde vara och hur de individuella gängmedlemmarna resonerade både för, under och efter utförandet. Rånfrekvensen varierade också kraftigt. Ibland inträffade bara ett rån på ett helt år för att emellanåt stiga till ett i månaden.

Men allt tog slut för Adali när han greps för ett värdetransportrån i Finland och dömdes till sju års fängelse. I Finland satt han tre och ett halvt år. Några månader avtjänades på anstalten i Mariefred – dit han faktiskt riskerar att återvända. Kriminalvården vill nämligen att Adali ska avtjäna ett år till av det utdömda straffet.

Gripandet och fängelsevistelsen blev en vändpunkt för honom. Han bestämde sig för att bli hederlig, satsa på familjen och dessutom hade han en karriär som författare att vårda. Under en hetsig tiodagars skrivperiod i fängelset färdigställde han sin första bok Pengar, pengar, pengar (2011), som i likhet med den nya Svenska rånare handlar om honom själv och livet som värdetransportrånare.  Därefter har han fått ut boken Sista rånet. Om inte Kriminalvården får som den vill tänker Adali fortsätta att försörja sig som säkerhetskonsult, programledare och författare.

Hans medförfattare medieproducenten Theodor Lundgren debuterade 2010 med Jiddra inte, tillsammans med Patrik Pelosio,en bok som skildrar en ung mans liv kantat av grovt våld och missbruk. 2013 kom Jag är Ida, tillsammans med Ida Holmsten, som skildrar en ung kvinnas våldsamma tillvaro.

KARL HJELM

Anders Adali

Ander Adali. Foto Eva Lindblad