Apr 3rd, 2018 | By | Category: 2018-04 apr, Recension

Omslag till SveketAv Linwood Barclay
Broken promise, 2015
Översatt av Kjell Waltman
Louise Bäckelin Förlag, 2018
ISBN 978-91-8844-769-2, 457 sidor

Om ni minns Peyton Place kommer ni att känna igen er i småstaden Promise Falls i New York State. Fast den hålan är inte lika oanständig, däremot betydligt farligare eftersom någon där bestämt sig för att se till att alla som tidigare begått brott ska straffas och helst inte på något snällt sätt. Här ska blod flyta!

Bostonjournalisten David Harwood är änkeman sedan ett par år när han blir av med jobbet och tvingas återvända till föräldrahemmet i Promise Falls tillsammans med sin nioårige som. Där besöker han sin sköra kusin Maria och förbluffas över att se henne sköta om en pojke som är mindre än ett år gammal. Kusinen förklarar att barnet lämnats till henne av en ängel.

Han hittar en adress till vad som kan vara barnets adress och när han kommer dit visar det sig att han hamnat på en mordplats. En ung kvinna ligger mördat i sitt hem och det visar sig att hennes baby försvunnit. Det väcker nyfikenheten i Davids journalisthjärta och han börjar ta en titt samtidigt som polisutredningen leds av kriminalinspektör Barry Duckworth. Det visar sig att den lilla staden har många hemligheter och det har också Harwoods föräldrar, Marias mor, sjukhusledningen och den förre borgmästaren.

Barclays karaktärisering av de olika personerna ihop med den intrikata intrigen gör boken till en bladvändare av rang och håller läsaren på tårna. Vem vågar man lita på och när kommer nästa vändning? Intrigen förresten! Boken innehåller ett överflöd av sidointriger vars syfte är lättare att förstå när man vet att Sveket är den första boken i en trilogi. Här finns mycket att spinna vidare på i de två kommande böckerna.

Tidigare har Linwood Barclays översättningar till svenska utkommit på Kabusa Förlag (Tro dina ögon, Vilseledd, Morgonen hon försvann, Utan ett ord och Alltför nära) men flytten till Louise Bäckelin Förlag och den utmärkte översättaren Kjell Waltman har inte skadat denne författare och humorist som slog igenom 2007. Den förre journalisten är bosatt i Kanada och är flitigt belönad, bland annat med Arthur Ellis Award.

BROR ANDERSSON

Linwood Barclay

Linwood Barclay. Foto Michael Rafelson