SVARTLISTAD

Mar 7th, 2010 | By | Category: 2006-3, Recension

Av Sara Paretsky
Blacklist 2003
Översatt av Ulf Gyllenhak
Ordfront 2006

Jag har läst ett antal av Sara Paretskys deckare med privatdetektiven V I Warshawski som huvudperson, och alltid gillat dem. Men alla har inte getts ut på svenska, och tack Ordfront för att ni tagit er an denna, som fick Gold Dagger för bästa deckare 2004. Det är en passande bok för förlaget, för temat är terrorist jakt i dag i ett paranoiskt USA med förgreningar till kommunist jakt på 50-talet i ett lika paranoiskt dåtida USA.

VI får ett udda uppdrag i en förort till Chicago, en enklav för de mycket rika och inflytelserika. Mamman till en av hennes stadiga klienter tycker sig se ljussken i ett övergivet högreståndshus, hennes barndomshem. Ingen tror riktigt på henne, men när VI under spaningarna drar upp en död journalist ur egendomens pool får naturligtvis polisen något större intresse för händelserna kring huset.

Det är många trådar som flätas samman. Inte minst problematiskt är att VI får ta en misstänkt terrorist i beskydd undan polisen, och själv blir tvungen att fly undan

förhör.

Detta måste vara en av de mest engagerade deckare för personlig integritet och yttrandefrihet som har skrivits de senaste åren. (Och påminner om Rex Stouts Det ringde på dörren där temat är FBIs övergrepp mot enskilda medborgare.) Författarens ilska, som avspeglar sig i texten, tar inte över deckarhistorien utan den är gedigen. Och spännande, och några actionscener är realistiska.

Gärna fler Paretsky, Ordfront!

LEIF-RUNE STRANDELL