SVART STIG

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2006-4, Recension

Av Åsa Larsson
Albert Bonniers förlag 2006

När Åsa Larsson debuterade med Solstorm sade hon att hon planerat sju böcker med sin huvudperson advokaten Rebecka Martinsson. Nu är hon alltså snart halvvägs.

Och man kan se en utveckling, både hos författaren och hos huvudpersonen. Där de två första rörde sig inom frikyrka och kyrklighet i Kiruna har hon nu vidgat vyerna till storfinans och både sörmländska och afrikanska miljöer, även om navet i berättelsen finns i Kiruna. Både språk och intrigflätning, med både tidsmässiga och perspektivmässiga hopp, har blivit mer komplext, men våldsamheter finns kvar, dock – tack för det – nu inte bara drabbande Rebecka. Den här boken är mer porträtt av den framgångsrike entreprenören kommen ur mycket blygsamma omständigheter kontrasterad mot överklassyskonen som finns i hans närhet än fokus på Rebecka och poliserna i Kiruna.

Det är överklasskvinnan Inna som hittas mördad, och som leder poliserna mot brodern och chefen för gruvföretaget. Men under berättelsens gång får vi återblickar på deras tidigare liv, vilket ger en större bild av dem, men där huvudspåret i mordutredningen försvinner. Dock: detta är inte menat som kritik. Det vore trist om deckare bara fick handla om mord plus ledtrådar vilket ger en lösning. Böcker och berättelser är mycket mer än så.

Redan innan boken kom ut började den publiceras som följetong i Svenska Dagbladet. Ett lovvärt initiativ, men man märker snart att det är stor skillnad på romaner och på följetonger. Här finns inte de inplanerade spänningsskaparna som gör att följetongsläsaren måste kasta sig över nästa avsnitt. Så ett råd till er som började med avsnitten i sommarens tidningar men gav upp: läs hela boken så får ni en mycket bättre helhetsbild.

Jag väntar på nästa del i Rebeckas liv.

LEIF-RUNE STRANDELL