SVART STIG

Sep 25th, 2009 | By | Category: 2007-3, Recension

Av Åsa Larsson
Albert Bonniers förlag 2007

Svart stig kom i original ut förra året och då skrev Leif-Rune Strandell bland annat förlande: ”När Åsa Larsson debuterade med Solstorm sade hon att hon planerat sju böcker med sin huvudperson advokaten Rebecka Martinsson. Nu är hon alltså snart halvvägs. Och man kan se en utveckling, både hos författaren och hos huvudpersonen. Där de två första rörde sig inom frikyrka och kyrklighet i Kiruna har hon nu vidgat vyerna till storfinans och både sörmländska och afrikanska miljöer, även om navet i berättelsen finns i Kiruna. Både språk och intrigflätning, med både tidsmässiga och perspektivmässiga hopp, har blivit mer komplext, men våldsamheter finns kvar, dock – tack för det – nu inte bara drabbande Rebecka. Den här boken är mer porträtt av den framgångsrike entreprenören kommen ur mycket blygsamma omständigheter kontrasterad mot överklassyskonen som finns i hans närhet än fokus på Rebecka och poliserna i Kiruna. Det är överklasskvinnan Inna som hittas mördad, och som leder poliserna mot brodern och chefen för gruvföretaget. Men under berättelsens gång får vi återblickar på deras tidigare liv, vilket ger en större bild av dem, men där huvudspåret i mordutredningen försvinner. Dock: detta är inte menat som kritik. Det vore trist om deckare bara fick handla om mord plus ledtrådar vilket ger en lösning. Böcker och berättelser är mycket mer än så.