SVART ELD

Sep 3rd, 2009 | By | Category: 2000-4, Recension

Av Christina Brönnestam
Natur och Kultur 2000

Det här är en fantasy-roman för vuxna skriven av en svenska, därtill debutant. Det är kanske början på en liknande hausse med kvinnliga författarinnor som deckargenren har upplevt de senaste åren. Det är berättelsen om Jarga, en olycklig pojke som bär på mycket ilska. Efter sin moders död tas han om hand av sin styvfar Sahme och de flyttar till Gasmarame, där ingen av dem känner sig hemma. Deras relation är komplicerad, men eftersom båda är flyktingar så har de bara varandra att ty sig till. Jarga försöker bryta upp ifrån fosterfadern, men det slutar i katastrof och medan Jarga flyr: från sitt förflutna, sitt mörker, vingbärare… Han försöker leva normalt, men det mörker som han bär inom sig förhindrar det.

Samtidigt finns en parallell handling. En konflikt hotar att bryta ut i öppet krig mellan tre länder. Vingbäraren Erlo, ser en möjlighet att lösa konflikten, men alla uppskattar inte hans framgångar. Erlo visar sig också leta etter Jarga. Både Erlo och Jarga dras in i ett spel med svartsjuka, avund och maktbegär.

Boken utspelar sig i fantasy-miljö, men handlar mer om hur svåra relationer kan vara och hur svårt det är att visa känslor. Magi är något som förekommer sparsmakat. Magi förnekas av vingbärarna och de använder inkvisitoriska metoder för att se till att magi inte förekommer, Det tog en stund innan boken lockade in mig i sin värld, men när jag väl var inne så ville jag fortsätta till slutet. Jarga är en huvudperson man tycker om, dock vill man ibland banka lite hyfs och vett i honom. Dock saknade jag kartan, som nästan är obligatorisk i fantasy-böcker. Slutet ger (som vanligt i denna genre) utrymme för fler böcker och jag hoppas Christina

Brönnestam väljer att skriva vidare om Jarga, Erlo, Ulven och alla de andra.

HANNA AHLSTRÖM