SVÄRMÖDRAR UTAN GRÄNSER

Dec 4th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till Svärmödrar utan gränserAv Anna Jansson
Norstedts, 2016
ISBN 978-91-1-307225-8, 320 sidor

Anna Jansson, deckardrottning, född i Visby 1958, är en mycket uppskattad författare till hittills ca 15 böcker med polisen Maria Wern som huvudperson. Hon debuterade 2000 med Stum sitter guden. Hon skriver också kåserier och böcker för barn, bland annat en deckarserie med Maria Werns son Emil som hjälte.

2014 börjar Anna Jansson på en ny serie och genre med romanen Ödesgudinnan på Salong d´Amour. Den är en ”mysig, lättsam, men framför allt rolig läsning” enligt recension i Femina. 2016 kommer nummer två, Svärmödrar utan gränser. Den fortsätter historien om de tre systrarna i Visby, som kallar sig ödesgudinnor, och som har tagit på sig uppgiften att på något sätt länka samman ensamma, olyckliga eller bara allmänt konstiga människor med en passande partner. Detta sker också på ett mirakulöst sätt i ett flertal fall med frisersalongen Salong d´Amour som bas. Bokens gränslösa svärmor är en farsartad och närmast helprillig tant och ska dessutom föreställa en seriös författare, ja till och med en deckardrottning! (Men inget självporträtt väl?) Hon tillåts sabba det mesta och härjar fritt som en överårig huligan.

Är då detta mysigt? Inte särskilt. Lättsamt då? Nej, det är krångligt att hålla reda på alla personer och knasbollar. Roligt? Ja, då och då, särskilt om man gillar överdriven fars och knäppa påhitt. Men bäst är den ömsint humoristiska och nyanserade skildringen av en liten grabb med ADHD, där blir tempot lugnare och man läser med känsla och verkligt intresse.

Sen finns det förstås några riktigt smakfulla sidor i denna bok med lite för mycket extra allt. Anna Jansson gör en Jan Mårtenson med många härliga recept på gotländska kött-, fisk- och efterrätter.

BERIT ENGDAHL

Anna Jansson.