Jul 9th, 2015 | By | Category: 2015-07 juli, Recension

Omslag till Sudden deathAv Anne och Even Holt
Sudden death, 2014
Översatt av Margareta Järnebrand
Piratförlaget, 2015
ISBN 978-91-642-0461-5, 491 sidor

Jag får associationer till Olov Svedelids kriminalromaner vid läsandet av Anne Holts och hennes bror Evens senaste roman. I Norge talas det om att det är första gången en inhemsk judisk kvinna får huvudrollen i en deckare. I Sverige skrev Svedelid tillsammans med Leif Silbersky många kriminalromaner om den judiske advokaten Samuel Rosenbaum. I Sudden death är den egentliga inledningen till historien spektakulär. Hjärtspecialisten Sara Zuckerman, som följt sin partner till Champions League-finalen på Wembley Stadium i London, bevittnar hur en spelare segnar ner just som domaren blåser av matchen. Hon rusar ut på planen och försöker rädda den stackars fotbollsspelaren. Det skulle också Roland Hassel ha gjort, eftersom Svedelid gillade att ha magnifika inledningar. Här ser 600 miljoner TV-tittare räddningsinsatsen, alltså betydligt fler än de Fyrtio miljoner vittnen som Ed McBain hade i sin 60-talsbok med den titeln.

Anne och Even HoltMen … och det är väl viktigt att påpeka efter denna inledning … syster och bror Holt är inga epigoner. Liksom Svedelid, som ofta tog upp internationella problem i sina romaner, även medicinska, tar Anne Holt och kirurgen Even upp ett av idrottens stora bekymmer – prestationshöjande medel. Vem tjänar stora pengar på ett medel som får hjärtat att klappa längre än det egentligen borde göra? Det är vad denna bok diskuterar.

Huvudpersonen Zuckerman, just fyllda femtio, är en av världens ledande läkare inom hjärtkirurgi, skarp i omdöme och tankar och med social kompetens. Efter den tragiska händelsen på Wembley drar hon och kollegan Ola Farmen slutsatsen att fallet har med ett nytt och för vetenskapen okänt dopningsmedel att göra. Alltså är fler fotbollsspelare på toppnivå i farozonen, något som skrämmer sexbarnsfadern Farmen eftersom han samtidigt är manager för en bollklubb med säte i London – och inte har alltför god personlig ekonomi. Alltså uppstår nya bekymmer. Tänk om hennes vän kan vara inblandad. Men det finns fler tänkbara misstänkta, sådana med både ekonomiska, politiska och nationella motiv.

Jag får en känsla av att Anne har haft svårt att tygla sin bror hjärtläkaren. Jag gissar i alla fall att det är han som haft svårt att killa sina darlingar eftersom boken är fylld med medicinsktekniska termer och en del beskrivningar som inte mycket ökar berättelsens framåtrörelse. Det förekommer också en hel del politiska spekulationer, vilket är tråkigt eftersom det tar död på spänningen.