STYCKERSKAN FRÅN LILLA BURMA

Sep 27th, 2012 | By | Category: 2012-09 sep, Recension

Omslag till Styckerskan från Lilla BurmaAv Håkan Nesser
Albert Bonniers 2012
ISBN 978-91-0-012784-8, 445 sid, inb

Gunnar Barbarotti ska avlägsnas ur litteraturen efter denna bok, har författaren bestämt. Kriminalinspektören sörjer hustrun Marianne som avlidit av brustet blodkärl i hjärnan – aneurysm – och inte känns det bättre av att han vaknade bredvid henne sedan det hänt. Han blir drabbad hårt av sorgen, något som återkommer boken igenom i samtal med Gud. Barbarotti är troende och vid sidan av det kalla fall han sätts att utreda, både i terapeutiskt syfte och för att uppfylla sin chef kommissarie Leif Asunanders hemliga önskemål, uppfylls han av metafysiska funderingar och råkar ut för matchmaking från andra sidan.

Trots allt detta är det en bok som är lätt att ta sig igenom, till skillnad från fjolårets lite knepiga Himmel över London.

Här pågår parallella utredningar. I nutid väcker mordet på en sverigedemokrat uppståndelse i Kymlinge med omnejd och måste lösas snabbt. Alltså kan inte den sorgtyngde Barbarotti få ansvar för detta. I stället sätts han att utreda ett fem år gammalt fall som ingen klarat av att lösa, trots att det finns en misstänkt som passar väl in i det polisiära tänkandet. En man antas mördad av hustrun efter att han försvunnit när han åkte för att köpa en tidning. Hans fru, en dam vid namn Ellen Bjarnebo, har tidigare dömts för styckmord på hemmanet Lilla Burma och avtjänat elva år i fängelse för detta. Handfasta bevis för den nye mannen mördats saknas och Barbarotti börjar söka efter henne samtidigt som hans ifrågasättande samtal med Vår Herre eskalerar. Han finner henne till sist på ett avlägset fjällpensionat och man får insikt i hur ett vänskapsförhållande mellan två ”hinsehäxor” utvecklats och fördjupats. Barbarotti finner den äldre kvinnan charmerande och trevlig, men han är polis och får inte förlita sig på sådana känslor.

Det går inte fort – Nesser har aldrig fördjupat sig i amerikansk thrillerdramaturgi – men man får veta desto mer om människors inre liv, inte minst huvudpersonens eget. Hans vänskap med kollegan Eva Backman får nya dimensioner, inte minst på grund av ett postumt brev från Marianne.

Naturligtvis löser Barbarotti mysteriet med Styckerskan från Lilla Burma, ett fall där slumpen spelar stor roll. Tack vare Eva Backman blir också sverigedemokratens död utredd och lagd till handlingarna.

Nessers sätt att skriva ger njutbar och inte minst underhållande läsning Historien flödar som rinnande vatten, ibland en fors, ibland en porlande bäck, ibland en stillsam å. Men hela tiden rör sig vattnet framåt.

För den som vill påminna sig Håkan Nessers historik är den som följer: han föddes 1950, växte upp i Kumla och utbildade sig till lärare. 1988 debuterade han med romanen Koreografen som följdes av en dekalogi om kommissarie van Veeteren i Maardam (som finns på världskartan lika mycket som Kymlinge), lika många fristående romaner och nu senast fem böcker om Gunnar Barbarotti. I Styckerskan från Lilla Burma kan Nessers läsare till sin glädje hitta gamla figurer från tidigare böcker.

Håkan Nesser

Håkan Nesser. Foto Caroline Andersson