Jun 19th, 2012 | By | Category: 2012-06 juni, Recension

Omslag till StryparenAv Jonas Moström
Lind & Co 2012
ISBN
9789174610703

I Jonas Moströms nya kriminalroman, Stryparen, är upptakten dramatisk inomhus såväl som ute.

Det är natten före Lucia och snöstorm i Sundsvall, kanske den värsta i mannaminne. På sjukhuset där har en landstingspolitiker, Göran Huldt med ansvar för sjukvården, blivit strypt i sin säng på avdelning nio. Den döde har även blivit knivskuren från hårfästet ner till näsroten. Överläkare Erik Jensen hade under behandlingen av Huldts lunginflammation förundrats över den blodbild dennes provsvar visade. Den var mycket märklig. Erik kallar på sin vän kriminalkommissarie Johan Axberg. Denne med sin utredningsgrupp hinner i stort sett bara in genom entrén när snöfallet gör det omöjligt att längre ta sig till eller från sjukhuset. Eftersom obducenten inte kan komma till mordplatsen måste man låta offret ligga kvar på sitt rum. Snart råder det fullt kaos på sjukhuset. Personalen är utarbetad men får ingen avlösning. Färdigbehandlade patienter kan inte åka hem utan måste placeras i alla möjliga utrymmen.

Jonas MoströmSom om Johan Axberg inte hade nog med att hantera den svåra jobbsituationen; han tvingas också springa mellan sina båda flickvänner som samtidigt råkar befinna sig på sjukhuset.

Man kan undra om Huldt fick sota för den dåliga sjukvården i Sundsvall. Det kanske var tänkt så. Men nu duggar morden nästan lika tätt som snöflingorna ute. Snart ligger det stypta och knivskurna kroppar i rum lite varstans i sjukhusbyggnaden. Det underliga är att flera av mordoffren har samma märkliga blodbild som Huldt.

Är det spännande? Kanske i början iallafall. Personligen tycker jag att det blir för mycket av det mesta. Utom vad det gäller snön. Där får författaren till ett bra scenario. Även i den här boken, som är den sjunde romanen om Johan Axberg och Erik Jensen, är det de två som han får till bäst.

Det jag också tycker om är hans beskrivning av arbetet på sjukhuset. Läkare som han är kan han det där. Det finns en hel del kritik mot sjukhusledningen, t.ex.när han beskriver hela våningsplan med övergivna avdelningar. Det är ju allmänt känt genom media hur verkligheten ser ut i Sundsvall, eller iallafall har sett ut, med uppseendeväckande frekventa byten av sjukhusdirektörer.

MONICA LINDSTRÖM