STRIPPED

Mar 5th, 2010 | By | Category: 2007-2, Recension

By Brian Freeman
St. Martin’s Minotaur 2006

Alla som har last den kluriga och intrigmässigt 100%iga debuten Syndfull känner igen de båda huvudpersonerna Johnny Stride och partnern Serena Dial, som träffades i Las Vegas, blev blixt kära i varandra och som slutade med att Johnny flyttade från Minnesota till Las Vegas. Som de flesta redan känner till är det bok nummer två för en författare som är den mest kritiska punkten. Redan där kan författare råka ut för det som kallas ”writer’s block”. Det har glädjande nog inte Freeman råkat ut för, även om jag måste erkänna att debuten var helt formidabel och att det av den anledningen kan vara svårt att nå upp till de höjderna igen. Men Freeman har nästan lyckats med detta.

Person- och miljöteckningarna är utmärkta och redan efter denna bok nummer två har man tagit till sig de olika personer som medverkar i denna ofta råa och tuffa atmosfär. Detta från underbart kloka och vackra Sirena, som efterhand avslöjar dolda hemligheter, liksom hennes Johnny, för att nu inte tala om hans polispartner Amanda. De båda kommer mycket bra överens.

Skurkarna, som det finns gott om, är både rika och inblandade i politiska affärer i Las Vegas. Mycket ljusskygga sådana, som verkligen inte skulle tåla alltför mycket dagsljus. Flera av dem har hållhakar på varandra som i vissa fall sträcker sig ett femtiotal år bakåt. Naturligtvis rör det sig om mord och sexuella affärer.

Ser med spänning fram mot bok nummer tre och vad den kommer att handla om och framför allt var.

IWAN MORELIUS