Nov 24th, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till Strimmor av hoppAv Ruta Sepetys
Between Shades of Gray, 2011
Översatt av Lina Erkelius
Ponto Pocket 2013
ISBN978-91-7475-079-9, 352 sid

Detta är författaren Ruta Sepetys släkthistoria och något så udda inom barn- och ungdomslitteraturen som en berättelse om Stalins utrensningar i Baltikum. Sepety själv är amerikan vars far flytt efter det sovjetiska övertagandet av Litauen. Han kunde berätta en hel del om hur den ockuperande maktens hemliga polis härjat i hans hemland. Till att börja med tycks Sepetys ha tänkt skriva en faktabok. Hon gjorde flera studieresor till sin fars hemtrakter innan hon bestämde sig för att skriva en roman i stället.

Hennes huvudperson heter Lina, 15 år, och förutsättningen för historien är Linas berättelse, nedskriven och nergrävd i en glasburk som hittades först på 1990-talet. Den gömdes i jorden när hon återkom från sibiriska fångläger efter tolv år. Dit fördes hon enbart iklädd ett nattlinne, inföst i en boskapsvagn tillsammans med sin mamma och lillebror. Törst och hunger plågade dem hela den långa resan.

Det har blivit en berättelse som på sätt och vis är grymmare än Aleksandr Isajevitj Solzjenitsyns bok En dag i Ivan Denisovitjs liv eftersom den handlar om barn. I lägret plågades de av sjukdomar. Många dog i skörbjugg trots närheten till havet där det fanns gott om fisk. Vakterna bodde varmt i timmerbaracker som fångarna byggt. De internerade tvingades att bo i iskalla lerhyddor.

Det är en viktig bok. De flesta har läst någonting om de grymma nazisterna. Här får man lära sig att kommunismen är en gren av samma sjuka träd. Sepetys skriver lätt och enkelt med korta kapitel och en dramaturgi som gör att läsaren tvingar sig vidare för att få veta hur det ska gå för Lina Vilkas.

ULLA NILSSON

Ruta Sepetys

Ruta Sepetys. Foto Michael Smith