STRIDEN OM MAURITIUS

Sep 5th, 2009 | By | Category: 2002-3, Recension

Av Patrick O’Brian
The Mauritius Command 1977
Översatt av Carla Wiberg
B. Wahlströms 2002

Striden om Mauritius ingår i den engelske sjöförfattarens huvudverk, Aubrey/Maturin-serien, tjugo titlar. Författarens penna föll ur hans hand häromåret, när han skrev på den tjugoförsta. Den här bygger på britternas erövring av de franska besittningarna/öarna Mauritius och Reunion, i syfte att hindra den omfattande kapning av brittiska ostindiefarare, som franska krigsskepp begick utifrån öarna. Patrick O’Brians sjöromaner är mycket lästa och uppskattade i England och USA. Det svenska förlaget citerar New York Times, som i en recension skrev att Aubrey/Maturin-serien är ”de bästa historiska sjöromaner som skrivits”. Visst är sjökaptenen Aubrey en hjältetyp och fartygsläkaren Stephen Maturin en trivsam figur. Och säkert var Patrick O’Brien en av de mera kunniga skildrarna av det tidiga 1800-talets brittiska imperiebyggare till lands och till sjöss. Ändå brister det, och jag vill påstå att han inte var någon god berättare. O’Briens skildringar är grötiga av prat om allsköns ointressantheter, och bygga upp spänning är han dålig på. Förlaget vill göra sken av att det här är en sjökrigsroman och spänningsberättelse.

Det tycker inte jag. Efter att ha läst ett par O’Brien saknar jag fortfarande C.S. Forester, Hornblower-historiernas knappa språk och skickliga dramaturgi.

Patrick O’Brien är för mig en kåsör och fäsör, inte mer. Carla Wibergs översättning duger. Men det är bra om hon lär sig skilja på (utan) tvekan och (utan) tvivel.

JAN ERIC ARVASTSON