STRIDEN OM DIMÖN

Apr 5th, 2021 | By | Category: 2021-04 april, Recension

Omslag till Striden om DimönAv Mariette Lindstein
Harper Collins, 2021
ISBN 978-91-509-6341-0, 488 sidor

Mariette Lindstein, född 1958, är författare och föreläsare. Hon gick som 20-åring med i scientologirörelsen och arbetade under 25 år på alla nivåer i kyrkan, tills hon lämnade den 2004. Hon debuterade år 2015 med boken Sekten på Dimön och har sedan publicerat ytterligare tre böcker i samma serie: Sekten som återuppstod (2015), Sektens barn (2017) och Requiem på Dimön (2020). Den nu aktuella Striden om Dimön är en fortsättning på denna serie. Böckerna om sekten på Dimön bygger på hennes personliga upplevelser.

Huvudpersonerna i handlingen är Franz Oswald och Julia Frisk som är tillsammans med Franz son Thor. Kapitlen växlar mellan Franz, Julia och hennes mamma Sofia som tidigare varit tillsammans med Franz. Franz skriver i jagform medan Julia och Sofia beskrivs i tredje person. Striden om Dimön är en fortsättning av de konflikter som funnits mellan Franz, Julia, Sofia, Thor och Franz mor Karin i tidigare böcker.

Julia har återigen lovat sig själv att aldrig återse Franz, men genom ett olyckligt sammanträffande får de två en gemensam fiende, ett frireligiöst brödraskap som kallar sig Ursprungsevangelisterna. Det ryktas att de har en nattsvart kvinnosyn och använder ortodoxa och våldsamma uppfostringsmetoder på sina döttrar.

Julia arbetar som journalist och börjar skriva om brödraskapet. När hon börjar göra efterforskningar öppnar sig ett ormbo av hemligheter, svek och ondska. Hon blir snabbt sektens måltavla och flyr till Dimön och Franz. Tillsammans arbetar de för att bekämpa brödraskapet trots att Julia är rädd för att än en gång dras in i Franz nät.

Första gången jag läste Mariette Lindstein blev jag fascinerad av hennes förmåga att skapa en spännande intrig och teckna bra personskildringar. I Striden om Dimön upprepar hon detta och kastar in många oväntade händelser som förhöjer spänningen. Men de tidigare konflikterna mellan personerna i handlingen ger händelseförloppet en bristande trovärdighet denna gång. De verkar inte ha lärt sig något av tidigare besvikelser, svek och misstro, utan upprepar gång på gång samma misstag. Boken blir därför inte lika spännande som de tidigare, utan tidvis tröttsam och tjatig. Jag tror att det är dags att låta familjerna på Dimön vara i fred i fortsättningen.

Mariette Lindstein

Mariette Lindstein. Foto Adde Halmstad